Globális felkerekedés

Sok fiatal elgondolkodik, amikor odaér egzisztenciálisan, hogy lakásvásárláson törje a fejét: Vegyek-e egy kis lakást? Vagy inkább egy jó autót? Miért ne lehetne mindkettőt egyszerre? Erre találták ki a lakóautót. Vannak olyan népek, amelyek csak hobbiból járják ilyenekkel a világot, de ha lefékezed egy üres telken, már kész is a luxuslakosztály. Ha unod a helyet, csak elfordítod a kulcsot. Ilyen egyszerű ez. A Dethleffs Globe 4 azonban mégis inkább megszállott mászkálóknak való.

A magyar kirándulók gyakran rugdalták leesett állukat a horvát, szlovén, olasz kempingekben, amikor megláttak egy-egy ilyen luxus lakóautót. Miközben gyűrték maguk alatt a sátorban a polifoamot, azon gondolkodtak, mire jó ez? Nos, tény, hogy a lakóbuszozás inkább tőlünk nyugatabbra vált hagyománnyá, kevesebb magyar rendszámú járművel lehet találkozni ebből a kategóriából. Ha szigorúan matekozunk, akkor azt találjuk, hogy a 2014-es Dethleffs Globe 4-es új ára úgy 32 millió forint körül van. Ha valaki 32 éven át utazgat, és évente 1 milliót szán erre, akkor azért egész szép helyekre juthat el. Más kérdés, hogy ha családilag – mondjuk két gyerekkel – teszi ugyanezt, akkor simán elkölt ennyi pénzt évente akár egy kéthetes olasz úton is. Nos, a lakóbusz lényege: stílus, stílus, stílus. Nem is a busz kivitelezését értve ezalatt, inkább az életstílust.

Dethleffs Globe 4: Családba nem üt a mennykő

Dethleffs Globe 4: Családba nem üt a mennykő

Nyomokban Fiat Ducato-t tartalmaz

Közelebbről megismerve a Dethleff Globe 4-est, valami gyanús, főleg, ha szemben állunk vele. Az orra hasonlít egy Fiat Ducatoéra. Ez nem a véletlen műve, hiszen ebből a járműből építették. A motor is Fiat, egy 2 literes turbódízel, közvetlen befecskendező rendszerrel. A lakóbuszosok jellemzően a környezet nagy barátai, ezért a motor megfelel az Euro 5-ös emissziós követelményeknek. A teljesítménye 115 lóerő, amit már egy jobban kistafírozott Opel Astra is tud, de hát egy ilyen busszal nem a száguldozás a cél. Ez a teljesítmény pont elég. Még tönkretenné a kilátás élvezetét a nagy tempó. A JTD motornál amúgy sem sokat mondanak ezek a számok, hiszen már kis fordulatszámnál is nagy erőt produkál. Ez az erő pedig szükséges, hogy húzza a felépítményt. Hatsebességes manuális váltó jár az alapfelszereltséghez. Egy ilyen lakóbuszt persze nem a vezetési élmény jellemez elsősorban. Inkább az, amikor megállunk, lepihenünk. Muszáj még szót ejteni a jármű önsúlyáról, ez 3499 kilogramm. Véletlenül sem 3501, akkor ugyanis ugrana a B kategóriás jogosítvány egy közúti ellenőrzésen.

Belbecs a köbön

Egy négytagú család számára ideális kirándulójármű a Globe 4. Az ágyak akkorák, hogy bármelyik garzonlakó megirigyelné. A lakótér belmagassága 205 centiméter, vagyis egy ígéretes kosárlabdázó sem veri be a fejét. A belső tér nem egy autóé, inkább egy lakásé. Viszonyítsuk is ehhez. A konyha három főzőlapos gáztűzhellyel van felszerelve, tehát igazi gourmandok sem vallanak szégyent. A főzőfelület és a mosogató nemesacélból készül. A konyha polcai variálhatók, a hűtőszekrényben természetesen van mélyhűtő rekesz. A főzéshez 2 darab 11 kilogrammos gázpalack szolgáltatja az energiát. A lakóbuszban előfordul, hogy menni kell… Most nem az útra gondolunk, hanem arra, hogy az étkek előbb-utóbb átesnek a természetes folyamaton, és távozni szeretnének. A beépített fürdőszoba kazettás vécével – a hivatalos leírás szerint toilette-helyiséggel – van felszerelve, a mosdótál márványmintás. Egyszóval, semmit nem kell nélkülözni, amit az otthon kényelméből megszoktunk.

A belső leírásához hozzátartoznak még az elegánsan ívelt szekrények, valamint az is, hogy az ágyak faléc-rugós ágyráccsal és szivacsmatraccal készültek.

A Globe 4 nem csak akkor kényelmes, ha áll.

A Globe 4 nem csak akkor kényelmes, ha áll.

Biztonság, családilag

A Globe 4 nem csak akkor kényelmes, ha áll. A tervezők arról is gondoskodtak, hogy a családi kirándulást ne árnyékolja be semmiféle kellemetlen esemény. Gondolunk itt például a balesetekre, hiszen mégiscsak közlekedési eszközről beszélünk. A biztonságos megállásról ABS és EBD, vagyis elektronikus fékelosztó gondoskodik. A láthatóság jegyében LED-es nappali helyzetjelző világít. Ha mégis baj történne, akkor a kormányoszlop automatikusan becsúszik, így a vezetőnek nem okoz sérülést, ezzel együtt az elektronikus rendszer azonnal megszakítja az üzemanyag-ellátást, így kiküszöbölve a kigyulladás, vagy a robbanás kockázatát. A széles gumiabroncsok is arra szolgálnak, hogy az úton tartsák a buszt, ha valamelyik mégis leeresztene, akkor sem kell szervizbe menni, hiszen gyárilag kéznél van a defektjavító készlet. Az utazás így nem rémálom, csakis álom lehet egy Dethleffs Globe 4-essel.