Fújja a Passat-szelet

Sokféle jelző létezik a Volkswagen Passatra. Az újabbakat elegáns limuzinnak titulálják, a hivatalos megfogalmazás szerint a legsikeresebb európai cégautó. Az idősebb modelleket megbízható csatalóként jellemzik tulajdonosaik. Olyan márka, amely 1973 óta jelen van az utakon, és persze, azóta sok minden változott. A név maradt, a presztízs nem. Az csak egyre nőtt. Megérkezett a B8, ami annyit jelent, hogy itt a Passat nyolcadik generációja.

Határozottan jelzi egy márka erősségét, hogy mennyi idős autó fut még az utakon ugyanilyen jelzéssel. Amikor a Passat B8 megjelenik, még az előző öt-hat generáció tagjaival is találkozhatunk a forgalomban. Öcsém például vett egy 1986-os Passatot, és nem 1987-ben, hanem úgy 5 éve. Szegedről hoztuk, a tulajdonos szerint 500 ezer kilométer volt benne. Elpusztíthatatlannak bizonyult, pedig komplett konyhabútorok, kanapék, szekrények utaztak rajta, benne, lévén öcsi műbútorasztalos. Nem ettől gondolom, hogy a Passat jó autó. Amikor egy szakmai túra alkalmával, Wolfsburgban megláttam az akkoriban újnak számító CC-t, csettintettem, hogy ezek a németek tényleg tudnak valamit…

A Passat mérnökei nem panaszkodhatnak arra, hogy a gyenge konkurencia miatt nincsen kellő motivációjuk. Csak a cégcsoporton belül is erős a verseny, elég a Skoda Superbre, vagy a nagyobbacska Audikra gondolni. A nyolcadik generációs Passat szerencsére megőrizte az elődök szépségét, amiben azonban nagyot lépett előre, az a gazdaságosság. Akár 20 százalékkal olcsóbban üzemelhet, mint a korábbi modellek, és némi fogyókúra eredményeként 85 kilóval könnyebb lett. Talán, a dicső múlt hagyatéka az is, hogy a motorválaszték egészen lenyűgöző. Az új Passat tíz, közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltésű benzines, illetve dízelmotorral érkezik. A „kicsi” 88 kW/120 LE, a legnagyobb pedig 206 kW/280 lóerős teljesítményű. Mindannyian megfelelnek az Euro 6-os emissziós előírásnak. Természetesen mindegyik modell tulajdonosa élvezheti a Start-Stop rendszer előnyeit, és a motorfékezés is energiát táplál vissza a rendszerbe.

Ezek a németek tényleg tudnak valamit...

Ezek a németek tényleg tudnak valamit…

Hamarosan érkezik a konnektoros Passat, hálózatról tölthető hibridhajtással. Ebben 115 kW teljesítményű TSI Otto-motor, és egy 80 kilowattos elektromotor dolgozik együtt, kívülről tölthető akkumulátorral. Ez lesz a Volkswagen legerősebb plug-in hibridje, amely akár 50 kilométert is megtehet tisztán elektromos üzemben. Ennyi biztosan elég ahhoz, hogy elérjen a következő benzinkútig, vagy éppen haza, a biztonságos házi csatlakozóhoz, ha városban használják.

Ma már egy autót nem csupán a lóerő, gyorsulás, fékhatás jellemez, hanem a gigabájt is. Vagyis, az elmaradhatatlan infokényeztetés. Ilyen például az Active Info Display, a teljes egészében digitális, kombinált műszeregység, és a műszerfalból kiemelkedő Head-Up kijelző. A hátul utazóknak táblagépes szórakoztató berendezés áll rendelkezésükre, ha az utazási élmény, a kilátás amúgy nem lenne elegendő számukra.

Az elektronikus varázslatok természetesen nem csupán az utasok szórakoztatására szolgálnak, vannak fontosabb funkciók is. Ilyen például a gyalogosfelismerés. Ne úgy értsük, hogy figyelmeztet: „Ez itt Józsi, a szomszédod, és teljesen indokolatlan lenne elütni, csupán azért, mert nem vitte ki időben a kukát!” Az talán majd a jövő fejlesztése lesz, most azt tudja a rendszer, hogy ha elénk tévedt egy meggondolatlan kétlábú, akkor vészfékezni szükséges.

A hátul utazóknak táblagépes szórakoztató berendezés áll rendelkezésükre

Az elektronika akkor is segít, ha vontatmányunk van, és tolatunk vele, ezenkívül a városi torlódások esetén is hasznos segítséget nyújt. A parkolás is teljesen automatikus, megtalálja a megfelelő helyet – ami, lássuk be nagy segítség, főleg a zsúfolt belvárosokban – és elengedett kézzel is megoldhatjuk a beállást, akár orral előre, vagy éppen a járdával párhuzamosan szeretnénk.

Következzék némi pénztárcafaktor. Motorváltozattól és felszereltségtől függően 8,5 millió forinttól 13 millióig terjed a listaár. (Némelyik modell még árazásra vár.) Ez versenyképesnek tűnik, hiszen ennyiért egy szép, nagy családi autót kapunk, amely rendelkezik az összes informatikai, biztonságtechnikai fejlesztéssel. Szólok is Öcsémnek!