Nagy utazás: BMW 2 Gran Tourer

„A BMW új piaci szegmenst alapított.” Esküszöm, mániájuk az új piaci szegmens alapítása, ezt már legalább a harmadik modelljükről olvasom a közleményeikben egy éven belül. Tiszta szerencse, hogy két „újpiaciszegmensalapítás” között azért autókat is terveznek. Ilyen például az új 2-es Gran Tourer, ami több szempontból meglepő.  „Prémium, kompakt egyterű”. Persze, ez megint a sajtóanyagban szerepel, önként sosem tennék ennyi jelzőt egy mondatba, egymás után. A Gran Tourer tényleg nagy utazásra való, hétüléses is lehet, az ára pedig egyáltalán nem „Gran”.

Mindjárt fedezzük is fel az első anomáliát a hivatalos sajtóközleményben: „A BMW 2-es Gran Tourer a világ első prémium kompakt egyterű modellje, amely akár hét ülést is kínálva tökéletesen megfelel a fiatal családok igényeinek.” Most szó se essék a világelsőségről, de az figyelemre méltó, hogy a fiatal családok ritkán akkorák létszám szempontjából, hogy belakják a hét ülést. Mindegy, nézzünk a jövőbe, legyen úgy, hogy egy fiatal magyar család megengedhesse magának a 3-4 gyerek etetési, pelenkázási, iskoláztatási költségei mellett, hogy egy ilyen BMW-t is vegyen. Akkor, már tényleg csak azon kell gondolkodnia a családfőnek, hogy ezt mégis, milyen motorral. Van ötféle, kezdve az 1,5 literes turbós benzines és dízelmotortól. Előbbi 136 lóerőt tud felmutatni, ami 9,5 másodperces százas gyorsulásra elég. Az öt motortípus közül vannak három- és négyhengeresek, szóval erősen variálható, hogy ki, milyen gyorsan szeretné használni a kirándulóautót. A fogyasztási adatok is káprázatosak 3,9–6,4 liter körül alakul a gyári adat százon, attól függően, melyik erőforrást választjuk, de a legerősebb sem vádolható mohósággal.

Öt gyerek, négy kerék, nyolcmilliótól.

Hisztimegelőző, szórakoztató rendszer

Ha már gyerekseregről esett szó, nyilván mindenki tudja, hogy egyet sem könnyű hosszú úton szállítmányozni a hisztiroham elkerülésével, és a kockázat a gyerekek számának emelkedésével nem lineárisan, hanem exponenciálisan nő. A BMW mérnökei erre is gondoltak, az új fejlesztésű myKIDIO alkalmazás segítségével immár a legkisebb utasok számára is élvezetessé tehetők a hosszú utazások. A fejlesztés a BMW 2-es Gran Tourer sorozatban mutatkozott be, és tableteken kínál szórakozást – például filmek, sorozatok, hangoskönyvek és játékok formájában – a gyermekek, illetve családok számára. A lejátszott tartalmakat a vezető és az első utas is ellenőrizheti, az alkalmazás ugyanis a jól ismert iDrive rendszer kezelőgombjával vezérelhető egyszerűen, miután a mobil eszközt az autó rendszerére csatlakoztatták. Apró szépséghiba, hogy a fejlesztés először csak Németországban rendelhető, de később nyilván itthon is elérhetővé teszik.

A fontos információkat közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetítő Head-Up Display

A fontos információkat közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetítő Head-Up Display

Könnyítik a vezető dolgát, ha akarja, ha nem

A technológiai újítások természetesen nemcsak a gyerekeknek szólnak, említhető például a fontos információkat közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetítő Head-Up Display, vagy a közlekedési torlódás asszisztens. Utóbbi a sűrű városi forgalomban önműködő gyorsítással, lassítással és az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásával könnyíti a vezető dolgát. (Zárójeles megjegyzés, hogy talán nem mindenki szereti, ha az autó helyette gondolkodik, cselekszik, és gázadás nélkül gyorsít, fékezés nélkül lassít, de lehet, hogy ez csak a 120-as Skodán szocializálódott, idősbödő szerző számára zavaró körülmény.)

Gázadás nélkül gyorsít, fékezés nélkül lassít.

Gázadás nélkül gyorsít, fékezés nélkül lassít.

Ezt, így, ennyiért?

Az árak meglepően alacsonyan indulnak a kategória többi résztvevőjéhez képest. A benzines alapváltozat már 7,9 milliótól elérhető, a dízelesek ennél 850 ezerrel feljebb kezdődnek. Rendelhető még nyolcfokozatú automata váltó, hogy annak is megkönnyítse a dolgát, aki a városi pilinckázáshoz is szeretné igénybe venni kirándulótársát. Aki szívesen megszórná ésszerű extrákkal a járművet, az még 2-3 milliót hozzászámolhat a kiválasztott alapmodellhez, aki pedig a prémium minden szintjét kívánja bírni, az 6,3 millióig meg se álljon a pluszok számolásával.