Ma már nem luxus a műholdas nyomkövetés

Számtalan előnye van annak, ha egy gépkocsiflottát üzemeltető cég műholdas nyomkövetést alkalmaz a járműveiben. A teherautók, kamionok esetében így egyszerű az útdíj kiszámítása, a flotta üzemeltetője ellenőrizheti az üzemanyag-fogyasztást, optimalizálhatja az útvonalat. A másik fontos terület a biztonságtechnika, a lopott járműveket távvezérléssel is megállíthatják a kezelők. Tévhit, hogy az ilyen rendszerek alkalmazása költséges mulatság volna, a beépítés nem drágább, mint egy egyszerű riasztó esetében, és akár néhány hónapon belül megtérülhet a beruházás. Az  előbbi témát is érinti az IIR Magyarország, 2015. szeptember 29.-én, a Hungaroringen megrendezésre kerülő Flottamenedzsment konferenciája, melyen minden kérdésre választ kapnak az érdeklődők.

Az autókban alkalmazott műholdas nyomkövetés egyre elterjedtebb. A kamionokat, teherjárműveket működtető cégek esetében szinte általános ez a megoldás, ugyanis az e-útdíj megfizetése, az üzemanyag-fogyasztás ellenőrzése alapvető érdek. A kocsikba épített jeladók segítségével elkerülhető, hogy a sofőrök megkárosítsák a céget, amelynek dolgoznak. Pontosan látható, ki, mikor, mennyit tankol. A nyomkövető rendszerek alkalmazása számos más területen is előnyökkel jár – mondja Balogh Csaba, a Jármű Kontroll Magyarország Kft. ügyvezetője.

Az elsők között voltunk, akik regisztrált bevallási közreműködők lettek az e-útdíj rendszerben, egyaránt van beépíthető és szivargyújtóról üzemeltethető fedélzeti egységünk (OBU). A fuvarozócégek körében már régóta ismertek a járműflotta-nyomkövető rendszerek előnyei, de nem csak a teherszállítás területén alkalmazhatóak, számos fuvarozó partnerünk mellett vannak olyanok, amelyek munkagépeket üzemeltetnek, de személyautó-flották esetében is nagyon sok haszonnal járnak. Utóbbiak esetében nem annyira jellemzőek az üzemanyaggal kapcsolatos visszaélések, az adminisztrációs terhek csökkentése a legnagyobb előny, hiszen különválasztható a személyes és a céges használat, mérhetőek a túlórák. Be lehet állítani, mikor járnak le a forgalmik, meddig érvényesek a kötelező biztosítások, riasztást ad a rendszer, ha például közeleg a kötelező szerviz időpontja – ismertette a Jármű Kontroll Magyarország Kft. ügyvezetője.

A nyomkövető rendszerek másik fontos funkciója a biztonságtechnika, az autó ellopásának megakadályozása. Be tudunk építeni jeladókat, amelyek riasztanak, ha például megemelik az autót, vagy mérik, ha álló helyzetben csökken az üzemanyagszint. A megrendelő értesítést kap, ha megpróbálják eltulajdonítani a járművét, és lehetőség van arra, hogy távvezérléssel megállítsuk az autót. A vezetéstechnika is rendkívül fontos, hiszen például egy autókölcsönző cég számára nem mindegy, hogyan használják a kocsikat. Konkrét példa, hogy egy társaság 145 km/h-ban maximálta a kocsik sebességét. Ha valaki túllépte ezt, akkor a következő megállás után nem indult el az autó, a vétkes sofőrnek be kellett telefonálnia a központba, hogy folytathassa az útját. A céges flották esetében is fontos a vezetéstechnika, a nyomkövető rendszerek segítségével az is mérhető, hogy mennyire használják hideg motorral, magas fordulaton a járművet. Ha ilyen jelzés érkezik a központba, figyelmeztetik a kollégát a kíméletesebb vezetési stílusra – hangsúlyozta Balogh Csaba.

Ma már a nyomkövető rendszerek nem luxusberuházások, nem kerülnek többe, mint egy átlagos autóriasztó, az egyszerűbb eszközök már 28.000 Ft+áfa körüli összegért beszerelhetők, a havidíjak pedig 3.300 forinttól indulnak. A költségek hamar megtérülnek, a rendszerek – járműhasználattól függően – akár 2-3 hónap alatt is visszahozzák az induló beruházás összegét, utána pedig hasznot termelnek – tette hozzá Csáti Réka kereskedelmi igazgató.

Az izgalmas témáról és még további más flottamenedzsmentet érintő kérdésekről a „Flottamenedzsment 2015”interaktív fórumon hallhat bővebben. További információhoz és részletekhez az IIR Magyarország (www.iir-hungary.hu) és a rendezvény hivatalos weboldalán (www.flottamenedzsment.hu) juthat.