Oláh Zsigmond: A divat: önkifejezés

Neve még csak három éve él a köztudatban, de határozottsága és profizmusa előkelő helyet biztosított neki a hazai divatszakmában. Oláh Zsigmond designer, a Zigi Brand alapítója kendőzetlen őszinteséggel beszélt tervezői látásmódjáról, márkája sikerének kulcsáról, és a nők önkifejezésének lehetőségeiről.

Fiatal tervezőként nagyon tudatosan építetted fel a Zigi Brandet. Honnan ez határozott profizmus?

Hat éve még egy hazai divattervezőnél dolgoztam, de mivel az ő márkája megszűnt, választanom kellett: folytatom máshol alkalmazottként, vagy saját brendet alapítok. A tervezőnél töltött évek alatt szinte minden munkafolyamatba beleláttam, így a saját márkámnál már csak a szerzett tapasztalatokat kellett alkalmaznom. Így azért sokkal könnyebb volt egy minőségi brandet felállítani. A vásárlóim megmaradtak, sőt egyre bővült a vendégköröm, hiszen tudtam, mire van szükségük a nőknek.

És mire vágyik egy modern nő?

Kényelemre, használhatóságra és arra, hogy a ruhadarab a mindennapi élete része legyen. Nem kell arra törekedni, hogy tetőtől talpig egy márkát viseljünk: egy karakteres darab elég ahhoz, hogy a designer által tervezett világot magunkénak tudhassuk.

Nehéz megtalálni a szabad művészet és a sikeres üzlet arany középútját?

Egy tervező sem működik művészi véna nélkül, de ahhoz, hogy ezt a gyakorlatban is megmutassuk; üzlet és pénz kell. A megvalósításhoz pedig egy profi csapatra és befektetésre van szükség. A világ legnagyobb brandjei már szigorú szabályokat tartanak és tartatnak be ahhoz, hogy évről évre magasabb bevételt produkáljanak.

Zigicampaign12

Te mennyire vagy szigorú önmagadhoz?

A minőségből sosem adok le a kedvezőbb ár elérése érdekében, valamint a márka eddig kialakult arculatán sem szeretnék változtatni. Akkor az már nem én lennék. Meg kell tartani egy minimális szintet ahhoz, hogy én és a vásárlóim is elégedettek legyünk.

Hogyan látod a nőket, mennyire találják meg önmagukat a ruháidban?

Amikor tervezek, soha nem a modelleket látom magam előtt, hanem azokat a nőket, akik a ruháimat hordani fogják. Sajnos sok emberben az a tévhit él, hogy mi, tervezők kizárólag modellekre dolgozunk. Pedig egy nő nem a 36-os méretnél kezdődik… Ha valakinek lehetősége van arra, hogy kifejezze önmagát az öltözködésén keresztül, azt nem lehet méretek közé szorítani.

„Egy karakteres darab elég ahhoz, hogy a designer által tervezett világot a magunkénak tudhassuk.”

Honnan merítesz inspirációt a kollekciókhoz?

Általában az alapanyagok határozzák meg a kollekció témáját. Textilválogatás közben kirajzolódik a fejemben egy elképzelés, és fél év alatt, az első gondolatok alapján megtörténik a megvalósítás.

Az idei őszi–téli kollekciód tervezésekor mi volt az első gondolat?

Már alig is emlészem rá, annyira a jövő nyári tervek vannak a fejemben! (Nevet.) Idén ősszel és télen a városi nyüzsgést szerettem volna ruhákon ábrázolni, amikor az utcákon csak úgy árad az embertömeg, anélkül, hogy bárki figyelne a másikra. Digitális printeket alkalmaztam, melyeken az utca térkövein kirajzolódik a nyüzsgő emberek árnyéka. Ez jól kifejezei a mai kor embertípusát.

Zigicampaign13

Miért pont orgonalilával, barackvirággal és szederszínnel párosítottad ezt a témát?

A márkámban nagyon fontos a nőiesség kifejezése, és a pasztellszínek finoman lágyítják a tél szürkés hangulatát. Ez az eddigi legnagyobb kollekcióm, melyben olyan újításokat alkalmaztam, amit eddig mellőztem a vásárlók korosztályára való tekintettel. Ilyenek például a rövidebb ruhahosszak, a lezser, de nőies részletkialakítások, s ezek fiatalos lendületet adtak az egész márkának.

És a vásárlóknak is…

Igen, kicsit minket is meglepett, mennyire jól sült el az újítás! Kiderült, hogy a középkorú hölgyek rendkívül nyitottak a változásra. Nyilván ők is szeretnének fiatalos külsőt, amit nálunk ízléses kereteken belül tudnak megvalósítani.

Tervezőként nem könnyű felvenni a versenyt a fast fashion márkaüzletekkel. Milyen pluszt tud adni egy Zigi-darab?

A tervezőknek teljesen más a vásárlóközönsége, mint egy világmárkának. Ha egyediséget és minőséget szeretnénk létrehozni, akkor azt meg kell fizetni. A fast fashion üzletek is a leghíresebb tervezők egyedi darabjait másolják le, amelyek kevésbé jó minőségűek, de jobban megfizethetőek. A döntés a vásárlóké, hogy igényük és lehetőségük szerint melyiket választják.