Puhányság, vagy praktikum a villanybringa?

Az igazi sportbiciklisek kissé fitymálva nézhetik mindazokat a szerkezeteket, amelyek segédhajtással rendelkeznek, legyen az benzinmotor, vagy elektromos. Tény, hogy miután a biciklisek nagy többsége fontosnak tartja a környezet védelmét, a villamos motort még elfogadhatóbbnak tartják, mint a robbanót. Az is igaz azonban, hogy sokak számára könnyebbség, ha a tüdőkapacitás és az izomerő mellett kapnak némi plusztámogatást a kétkerekű hajtásakor.

Ahány típusú hagyományos bringa létezik, annyi elektromos segédmotorral felszerelt változat is van. Kezdjük a pedeleccel. A különösnek hangzó név a pedal+electric+cycle szavakból rövidülve áll össze. Azokat a kétkerekűeket hívják így, amelyek csak akkor működtetik az elektromos rásegítést, ha közben tekerünk. Azt is csak maximum 25 km/h sebességig teszik, afölött mindenképp nagyon kell hajtani. Ez a mód akkor hasznos, ha az emelkedők nehezen mennek. Ez a változat tulajdonképpen csak kicsit segít, ettől még bicikli marad.

A következő kategória az e-bike, amely már nem is kerékpár, nevezhetjük elektromos robogónak is. Így hívunk minden olyan villamos rásegítéssel ellátott biciklit, amely pedálozás nélkül is mozgásba hozható. Erre a kormányon egy nyomógomb, vagy a markolat mozgatása ösztökélheti a szerkezetet, utóbbi megoldás már tisztára olyan érzés, mintha motoroznánk. Arra azért nem árt ügyelni, hogy a magyar jogszabályok értelmében 250 Watt az a határ, ami alatt még bicikliről beszélhetünk. Ha az elektromotor teljesítménye meghaladja ezt, akkor a „biciklink” már kismotor kategóriába tartozik, hiába hasonlít inkább kerékpárra a külseje. Ha pedig motor, akkor A1-es (más néven A-korlátozott) jogosítvány szükséges a vezetéséhez, és persze a bukósisak is előírás, nem elég a biciklis fejvédő.

Ahány klasszikus drótszamár van, annyi elektromos változat is

Az utóbbi 4-5 évben lépett be a piacra egy köztes megoldás, vagy inkább mindkettő feletti. Ezt S-pedelecnek nevezték el, a lényeg, hogy a teljesítmény nem korlátozódik a 25 km/órás tempóra. Igen, jól sejtjük, az „S” speedet jelent. Az elektromos hajtás tényleg komoly tolást ad, akár 40-60 km/h elérésére is simán képes, függetlenül attól, hogy milyen fizikai képességekkel megáldott bringás ül a nyeregben. Egyes csúcsmodellekkel akár 100 km/h is elérhető, de ehhez már tényleg őrültnek kell lenni, inkább hagyjuk ezt a tempót azoknak, akiket alaposan megfizetnek azért, hogy ne legyenek normálisak, mint a Tour de France, a Giro d’Italia, és egyéb hasonló versenyek résztvevői. Ők persze elektrohajtás nélkül tudnak ehhez közeli tempót.

Az elektromos kerékpárok kivitele követi a hagyományos típusokét. Gyártanak városi bicikliket, közöttük összecsukhatókat, amelyeket a hóna alá csaphat az utazó, és felszállhat a villamosra, majd újra nyeregbe pattanhat, emellett vannak túrakerékpárok, amelyek akár 120 km hatótávolságra is jók az elektromos segédlettel. Természetesen léteznek villamos hegyibiciklik is, bár ez azért felvet némi gondolati anomáliát, szóval, aki vagánykodni akar, az miért is vesz igénybe akkumulátoros segítséget? Lefelé úgyis segít a gravitáció, hegynek fel pedig éppen az lenne a lényeg, hogy felkapaszkodjunk valahogy, és ettől leszünk büszkék magunkra.

Akkor most következzék egy kis áttekintés, mármint költség szempontjából. (E-bringa hívőknek nem fog jólesni.) Ha azt vesszük, egy alap – nem elektromos, tekerős – bicikli 40-50 ezer forint körül már kapható, nem is a legalja minőségben. Onnantól megy felfelé az ár, igények és minőség függvényében. Ha valaki tényleg komolyan gondolja, akkor 200 ezer forintért már nagyon komoly biciklije lehet. (Még mindig nem elektromos.) Nagyjából ez az az értékhatár, amikortól el lehet kezdeni elektromos bicikliben gondolkodni, de ezek még inkább mopedre hasonlítanak. El lehet velük kerekezni a közértbe és haza, tán még puttony is van rajtuk a cél érdekében.

Az igazán komoly e-biciklik ára semmivel sem alacsonyabb, mint egy rendes robogóé, sőt… A középkategóriát a KTM és a BH képviseli ebben a szegmensben 700 ezertől, 1 milliós árig. És, ha azt hinnénk, hogy nincs olyan elektromos bringa, amelynek az ára meghaladná egy új autóét, tévedünk. Ismerkedjünk meg a Haibike márkanévvel. A csúcsmodell 3,2 millió forint, és még tekerni is kell időnként…