Róma örök

Döbbenten álltunk Ostiában este a tengerparton: amit először a móló lámpasorának néztünk, nem más volt, mint a Leonardo da Vinci reptérre ráforduló repülők hosszú sora, a gépek első lámpái jelezték, hogy hárompercenként leszáll itt egy repülőgép. Amint egy elhúzott a reptér felé, mindjárt egy újabb fénypont jelent meg a messzeségbe vesző lámpasor végén. Forgalmi dugó a levegőben. Ilyet még sosem láttam. Róma nemcsak csodálatos, hanem nagyon népszerű is. Minden út Rómába vezet, ezen az estén ez ismét bebizonyosodott.

Évente harmincmillió turista érkezik Rómába, és benyomásom szerint ennek jó része az augusztust választja a városnézésre; Augustus császár bizonyára büszke lenne, ha tudná, hogy még ma is ennyire népszerű. Ez azonban azt is jelenti, hogy ha a legnagyobb nevezetességeket ilyenkor akarjuk megnézni, akkor nem árt előre az interneten jegyet és időpontot biztosítani magunknak. Így sem fogunk azonnal bejutni, de látva a Vatikáni Múzeum előtt kígyózó kilométeres sort, megnyugodtam. Az előrefoglalt jegy jó döntés volt. Így sem ment gyorsan, de fél óra alatt mégis bent voltunk.

Rómában a két leghíresebb látnivaló a Colosseum és a Vatikán, ezeket természetesen nem lehet kihagyni, és igen borsos árat kérnek a látogatóktól. Róma amúgy is drága, talán a tömegközlekedés tarifája az, ami elfogadható a magyar turista számára. Ha tehetjük, légkondicionált szállást válasszunk magunknak, még akkor is, ha ez többe kerül. A „napfényes Itáliában” tényleg számíthatunk a hőségre.

Olcsón semmiképpen nem fogjuk megúszni, de sok olyan látványosság van, amiért nem kérnek belépőt. Ezek közül nem egy világraszóló nevezetesség. Maga a híres Forum Romanum pl. kívülről is körbejárható, a leghíresebb részei jól láthatóak a kerítésen keresztül. Illetőleg mindenképpen érdemes megnézni a lateráni bazilikát, amely az első keresztény templom volt. Belépő nincsen, és az előtte álló harminckét méteres obeliszk már önmagában megéri a látogatást. Apropó, obeliszk. Az ember nem is gondolná, de Róma tele van obeliszkekkel, több tucatot hordtak ide Egyiptomból, amikor az még a Római Birodalomhoz tartozott. Még a Szent Péter-bazilika előtt is áll egy, ez állítólag „szemtanúja” volt Szent Péter mártíromságának. Akár külön obeliszktúrát is szervezhetünk magunknak, mert ezek úgyis a város legérdekesebb helyein állnak.

rome3

Ingyenesen megtekinthető a híres Circus Maximus is, ahol évszázadokig fogathajtó versenyek folytak. Ma egyik része ásatási terület, a másik felére szabadon be lehet menni. Kötelező megtekintenünk a város legromantikusabb pontját, és ez sem kerül pénzbe. A Spanyol lépcsőt. Ez egy virágokkal beültetett lépcső, amely egy kedves kis térre néz. Este fiatalok, zenészek, árusok lepik el, és mindenki nagyon jól érzi magát. Az egyik legcsodálatosabb templomba sem kérnek belépőt. A Pantheon kétezer éves épülete építészeti különlegesség. Ugyanis nincsen ablaka, hanem a hatalmas kupola közepén lévő kör alakú nyílás világítja meg. Itt található egyébként Raffaello sírja is.

Róma belvárosa zsúfolt és az éttermek igen drágák. Ha egy kis nyugalomra, és igazi olaszos kis trattoriákra vágyunk, menjünk át a Tiberis másik partjára. Egész Rómának egyetlen szigete van, a Tiberis-sziget, arra vegyük az irányt. A folyó túlsó oldalán csendes utcákban kedves és meghitt éttermeket találunk. Itt üljünk be valahová! Amúgy is külön világ a „Tiberiszentúl” (Trastevere). Itt találhatunk egy hatalmas botanikus kertet, ami nyilvános park is egyben, mellesleg a folyón túl van a Vatikán és a híres Angyalvár, amely eredetileg Hadrianus császár síremléke volt, ma múzeum. Ha jól időzítünk, akkor a Szent Péter téren a pápát is megláthatjuk, amint szokásos vasárnap reggeli beszédét mondja. Az interneten meg lehet nézni előre, hogy mely misék alkalmával fog a Szentatya személyesen is szólni a téren összegyűlt tömeghez.

Utolsó napra iktassunk be magunknak egy kis tengerparti pihenést. Menjünk le Ostiába (ahová elővárosi vasúton nagyon egyszerű lejutni), heveredjünk le a csodálatos mediterrán tengerpartra, és számoljuk a repülőket. Másnap a repteret is könnyebben elérhetjük innen busszal.