Nagy év előtt a magyar film

Komor pszicho-thrillertől az egyedi látásmódú művészfilmeken keresztül a sci-fiig és a zajos, nagyközönségnek szánt vígjátékig annyi ígéretes hazai produkció kerül a mozikba idén, hogy ha csak a fele váltja be az ígéretét, már akkor is remek évünk lesz. 

Italok, nők, gyilkosok

Az elmúlt tizenegy év legnagyobb első hétvégi nézettségét hozó Kincsem sikerét leginkább az ősszel debütáló, 1,1 milliárd dolláros támogatottsággal készült Viszkis előzheti be az idei termésből: Ambrus Attila hat éven keresztül tartotta lázban a médiát harminc sikeres akciójával. A minden rablás előtt egy felest ledöntő bankrabló – akit a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves hallgatója, Szalay Bence alakít – igazi modern magyar folklórhőssé vált. A készítők ígérete szerint a tálalás a westernes, az akciófilmes és a romantikus elemeket is vegyíti majd, Antal Nimród hollywoodi munkáiban már bizonyította, hogy középszerű forgatókönyvből is korrekt munkát képes kovácsolni. Ezúttal azonban olyan hálás történet áll rendelkezésére, hogy minden adott az év legnagyobb hazai dobásához.

Filmnoir

Bűnügyi történetekből egyébként is el leszünk látva idén: szintén várhatóan az év második felében debütál Kondor Vilmos Budapest Noir című sikerregényének hasonló költségvetésű feldolgozása, Gárdos Éva vezénylésében. Az adaptációban Kolovratnik Krisztián játssza az újságírót, aki a két világháború közti fővárosban egy prostituált halála után nyomoz két ital és cigaretta között, és ahogyan a film noirokban lenni szokott, a sötét bordélyházakat, a füstös kocsmákat és kávéházakat járva a mindennapos esetről borítékolhatóan hamar kiderül, a szálak egészen magasra vezetnek. A főszereplő mellett a borús hangulatú sztoriban olyan sztárok is feltűnnek, mint Anger Zsolt, Kulka János, Dobó Kata, Mucsi Zoltán, vagy éppen Tenki Réka. És ha már krimi, nem szabad elmenni Szász János Sóhajok hídja című filmje mellett sem, Nagy Zsolttal, Gryllus Dorkával és Hegedűs D. Gézával az élen. A nagy füzet rendezője ezúttal Léderer Gusztáv sorozatgyilkosról készített, az ígéretek szerint egyedi látásmódú pszicho-thrillert.

Viccek és öreg slágerek

A magyar nézők általában két dolgot szeretnek a legjobban: nevetni és nosztalgiázni. Így a hetvenes-nyolcvanas évek slágereire épülő, Szabó Kimmel Tamással és Nagy Feróval készülő musical-vígjátéknak minden esélye megvan, hogy az említett, kevésbé derűs témákat boncolgató alkotásoknál is nagyobb tömegeket vonzzon a mozikba. Csupó Gábor Pappa pia című filmjéről egyelőre nehéz eldönteni, hogy az év legszórakoztatóbb, vagy éppen legkínosabb szuperprodukciója lesz-e, mindenesetre bízunk előbbiben. Vékes Csaba és Dudás Balázs még tavasszal érkező közös munkája, a Hetedik alabárdos, ha kevésbé mainstram módon is, de szintén a poénokra helyezi a hangsúlyt – a szatirikus történetben egy mellőzött színházi színészt hirtelen vezető rendezőnek kérnek fel, a férfi pedig nem várt helyzetekkel szembesül a felelősségteljes pozícióban.

A múlt foglyai

A közönségfilmek mellett az art mozik is megtelnek majd különlegesnek ígérkező darabokkal. Ilyen például Pálfi György kanadai–magyar koprodukcióban készült sci-fije, Az Úr hangja. Stanislaw Lem regényfeldolgozásában egy fiú felfedezi egy televíziós műsorban régen látott apját, majd megpróbálja felkutatni. Kenyeres Bálint mások mellett Casablancán, Marrákesen és Tangeren forgatott Európa-filmdíjas művében, a Tegnapban szintén egy férfi kutat a múltja után: a főszereplője egy építész, akinek egy munkájával kapcsolatban Észak-Afrikába kell utaznia, ahol fiatalkorát is töltötte, s itt nyomozni kezd egykori szerelme után. És szintén idén érkezik Mészáros Márta több idősíkon játszódó Aurora Borealis – Északi fény című drámája, Törőcsik Marival az élen. Az alkotással – amelyben egy nyolcvanas éveit taposó nő elmeséli a lányának az életét – a rendezőnő az apátlan generációk identitásválságáról és a hazugságok pusztító hatásairól beszél.