Für Anikó a Szentendrei Teátrum arca

Az Örkény István Színház neves művésze új szerepkörben mutatkozik be a Szentendrei Teátrum és Nyári Játékok háziasszonyaként. Meghatározó emlékekről, az önálló estjéről, az éneklés öröméről is beszélgettünk Für Anikóval, a 17. Pécsi Országos Színházi találkozó legjobb női mellékszereplőjével.

TM Milyen szakmai élmények fűznek a Szentendrei Teátrumhoz?

– Igazán hízelgő, hogy a nagyszerű színházi eseménysorozatnak, a Szentendrei Teátrumnak én lehetek az első arca. Gyerekkoromtól kötődöm Szentendréhez. Édesanyámmal és nagyszüleimmel rengeteget kirándultunk oda. A természetgyógyászattal is itt ismerkedtem meg a csodálatos szentendrei remete, Lakatos Ferenc révén. A városka környéke akkoriban szinte teljesen lakatlan volt, csupán Feri bácsi élt a hegyen, és gyógyított meg sokakat, köztük nagymamámat is kezelhetetlennek látszó betegségéből. Aztán elsőéves főiskolásként szerepeltem osztályfőnököm, Békés András Szerelmi bájital rendezésében. Kökényessy Ági kolléganőmmel két öregasszonyt alakítottunk az előadásban. Akkor még a Szentháromság téren állt a színpad, az épületek természetes díszletként funkcionáltak. Idén újra visszaköltözik ide a színpad a Városháza épületéből, ahol viszont a Finitóban és a Vízkeresztben játszottam.

TM Kitalált világ című önálló esteddel leszel jelen a fesztivál idei programjában. Milyen tematika alapján válogattad a dalokat?

– A Nőstényálom és a Kitalált világ című lemezeim huszonkét dalából választjuk ki a hangulathoz illő számokat. Intim helyszínen, a Ferenczy Múzeum kertjében trió verzióban lépünk fel
Hrutka Róberttel és Kalmus Feliciánnal. Van döngölős, rockos nagyzenekari verziónk is, amivel nagyobb helyszíneken szoktunk koncertezni.

TM A budapesti Operaház gyerekkórusában kezdődött az énekesi pályafutásod. A Madách Színház színészeként számos musical szerepet játszottál. Milyen új utakat nyitottak meg előtted az önálló lemezek Bereményi Géza szövegeivel, Hrutka Róbert zenéjével?

– Mindenekelőtt énekmesteremmel, Bagó Gizellával kezdeném. Az ő személyisége és tudása megkerülhetetlen
sokunk életében, akik éneklésre nyitjuk a szánkat. Bereményi Gézához régi barátság fűz, Hrutka Robihoz frissebb. Ha valaki nem ismerné Bereményi könyveit, filmjeit, „csak” a Cseh Tamás-dalokat, Géza poézisén keresztül eleven, színekkel teli életérzést kap arról a korszakról, amelyben születtek. Géza jól ismeri azokat, akiknek dalszövegeket ír. A belelátó képességével szintetizálja mindazt, ami külön–külön megvan
bennük. Büszke vagyok arra, hogy én voltam a „kerítő”, aki összehozta őt Hrutka Robival a Nőstényálom című lemezem kapcsán.

Fotó: Hegedűs Róbert

TM Miben érzed más kifejezési formának a dalokat, mint a színpadi szerepeket?

– Mindkét esetben én vagyok a hangszer, a nyersanyag. A zene plusz dimenziót jelent. Elemel, segít abban, hogy kellő áradással, intenzitással énekeljem el önmagamat. Bármilyen furcsának, ellentmondásosnak tűnik, a mifajtánk visszahúzódó, szemérmes típus. A színészek többsége nem szerepelni szeret, hanem megmutatni magát egy szerepben úgy, hogy maga is felszabaduljon, megkönnyebbüljön, töltekezzen.

TM Az Örkény Színház társulatának alapító tagja vagy idestova tizenhét éve. Mivel magyarázod a hosszú hűséget?

– Elsősorban a minőséggel. Megnyugtató számomra Mácsai Pál minőség iránti elkötelezettsége, beleértve az emberi minőséget is. Ez mindennek az alapja. Nyitottak, őszinték vagyunk egymáshoz, nem egymás háta mögött intézzük a dolgainkat. Az előadásainkban pedig igyekszünk minél mélyebbről meríteni. Egy-egy próbaidőszak alatt többet tudunk meg talán egymásról, mint sokan, akik tíz éve élnek együtt.

Szentgyörgyi Rita