Flottamenedzsmentről beszélgettünk Pandur Imrével

A vállalatok életében átlagosan 4-8 évente elérkezik az az időpont, amikor a vezetőknek és dolgozóknak biztosított gépjárműveket újabb típusra érdemes cserélni. A beszerzés és finanszírozás útvesztőiben rengeteg kérdés merülhet fel, melyek megkerülhetetlenek, ha hosszú távon is optimális és gazdaságos döntést szeretnénk hozni. A járműmenedzsment egy külön szakterület, ennek ellenére mégis kevesen kérik ebben a hozzáértő specialisták segítségét, pedig egy szakember költségének sokszorosa takarítható meg ezzel a járművek használati időtartama alatt. A választás körüli kérdések tisztázásában Pandur Imre, a Magyar Posta Zrt. Járműmenedzsment osztályvezetője volt segítségünkre, aki szakmai tapasztalatait is megosztotta velünk.

A vállalatok flottájának bővítése és cseréje kapcsán új vagy használt autó üzemeltetése mellett döntenek inkább a beruházók? Valóban költséghatékonyabb használt autót vásárolni? 

 Pandur Imre: Ez nagyon sok mindentől függ, mivel más a helyzet a juttatási és az üzemviteli járművek területén. A juttatási célú járművek tekintetében a cégen belüli policy alapvetően meghatározza az adott munkavállalónak adandó járművek szintjét.  KKV szektorban jellemző megoldás a külföldről behozott használt prémiumautók. A közepes és multinacionális vállalkozások az új középkategóriás járműveket részesítik előnyben. A használt jármű mindig kockázat, mely egy juttatási célú autó esetén komoly HR következményekkel járhat.

 A beszerzési megoldások közül melyik a legideálisabb egy magyarországi KKV vagy nagyvállalat számára? Saját tulajdonlás vagy külső céggel történő üzemeltetés?

 P.I.: Első körben érdemes kettéválasztani a finanszírozást és az üzemeltetést. Sok esetben ezek kéz a kézben járnak, de ez nem törvényszerű. A saját tulajdonlás egyfajta döntési szabadságot biztosít, viszont a jelenlegi adózási helyzetben költségesebb megoldás lehet (főképp a juttatási célú személygépjárművek esetén). Általános javaslat, beruházási forrást a „core bussiness”-be érdemes fektetni, a gépjárműhasználat kapcsán (köszönhetően az adókörnyezetnek). Az üzemeltetés sok esetben nem választható szét a finanszírozástól, de ez sem törvényszerű. Viszonylag ritka a tartós bérletben használt gépjárműflotta saját üzemeltetése, ezt a finanszírozók kockázatosnak tekintik, valamint az ügyfél hosszú távú elköteleződésének egyfajta gátja. Megfelelő szerződéses kondíciók mellett bármelyik megoldás teremthet mindkét fél számára megfelelő környezetet. Jellemző, hogy a cégek flottakezelőkkel kerülnek kapcsoltba, meghallgatják, tendereztetik őket és igyekeznek a saját preferenciáik alapján a legjobb döntést meghozni.

 Ön szerint melyik a legnépszerűbb márka és típus eladás tekintetében személyautó kategóriában?

 P.I.: A személyautó értékesítés kapcsán meg kell hagyni a döntés szabadságát az ügyfél számára. Az egyes járműmárkák tudatosan építenek image-t és igyekeznek a vevők egyes szegmenseit megcélozni. Kétségtelen hogy napjaink slágertermék az SUV kategória, még olyan klasszikus sportautó márkák is kínálnak járműveket ezekben a szegmensben amelyek korábban elképzelhetetlen lett volna. Ez most egy nagy torta amiből senki nem kíván kimaradni. A cégek számára fontos a belső policy és egyes helyeken a flotta homogenitás, máshol a HR szempontos kerülnek előtérbe, ez a mai munkaerő piaci környezetben természetes.

 Hosszú távon melyik lehetőség a kedvezőbb a beruházó számára: vásárlás vagy valamelyik finanszírozási megoldás választása?

 P.I.: A jelenlegi adópolitika inkább a finanszírozást preferálja, mindazonáltal a külső flottakezelő egyfajta kötöttséget is jelent. Egyre több helyen jelenik meg a cégcsoporton belüli finanszírozás mely során az anyavállalat egy külön gépjármű finanszírozásra hoz létre leányvállalatot. Ezzel ugyan a beruházási forrást magának kell megteremtenie (akár hitelből), de az adóelőnyök kihasználása mellett a döntési szabadság is megmarad. Alapvetően fontos, hogy legyen egy hosszabb távú elképzelés egy stratégia, amely válaszokat adhat az „M” kérdéskörre (mit, mikor, mennyiért, miért). Javasolt külső szakértő bevonása, viszont hangsúlyozzuk ki, a szakértő nem feltétlenül a flottakezelő vagy a szerviz, hiszen az Ő érdekkörét egész más ingerek mozgatják.

 Az elektromobilitás elterjedésével a hibrid gépjárművek mellett a tisztán elektromos autók is egyre inkább előtérbe kerülnek. A hatótávok folyamatosan növekednek, és a fenntartási költségük is alacsony. Mit gondol mikor fognak tömegesen elterjedni a céges flottákban ezen autók?

 P.I.: Az elektromobilitás egy olyan tárgykör, amelyet egyetlen céges flotta sem hagyhat figyelmen kívül. Itt megint az a kérdéskör, hogy a döntéshozó milyen információk birtokában, valamint milyen külső impulzusok hatására dönt. Ha tisztán gazdasági szemmel nézünk erre a szegmensre elmondható, hogy jelenleg a beruházás a valós használati időn belül nem térül meg. Lássuk miért?

 A járművek bekerülési költsége jelentősen magasabb, mint a hagyományos eszközöké;

  • A technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy az amortizáció mértéke sokkal magasabb, mint a hagyományos eszközöké (ezt már láttuk a mobil vagy az IT szektorban);
  • Az üzemeltetésből adódó megtakarítások jelentősen függenek a használat jellegétől, ezt hosszú távon prognosztizálni nehéz;
  • Az üzemeltetési kockázatok között egy olyan jelentős tényező található mint az akkumulátor, amely a teljes eszköz költségének 25-40%-a, élettartamát nehéz megjósolni (számos gyártó ezen kockázati faktor csökkentésére külön erre az elemre vállal garanciát).

 Az elterjedés másik jelentős gátja a szükséges infrastruktúra hiánya. Amennyiben a jármű üzemeltetéséhez külön infrastruktúrát kell telepíteni, ez növeli a beruházás bekerülési értékét, csökkenti a megtérülést. A közterületi töltőpontok a céges vásárlók számára csak egyfajta alternatívát, de nem valódi megoldást teremtene. Nem lehet felvállalni, hogy egy core bussiness azon múljon, hogy van-e szabad töltőpont a közelben. A kérdésre visszatérve, amíg a beruházás megtérülése a hasznos élettartam körül mozog áttörés nem várható. Ennek elősegítésére indultak el az állami támogatások. A helyzetet nem segíti, hogy az ingatlanpiacon a tulajdonlást egyre inkább a bérlés kerül előtérbe, így a szükséges infrastruktúra kiépítése kockázatosabb, költségesebb lehet. Figyelve az iparág fejlődését a következő években egészen biztosan lesz elmozdulás ennek mértéke jelentősen függ a technológia költségváltozásától és a támogatásokkal együtt kalkulált megtérüléstől.

Végezetül: az Ön meglátása szerint mi a legnagyobb kihívás, amivel a flottavezetők az idei évben találkoztak?

 P.I.: Talán az egyik legfontosabb és legnagyobb kihívás a munkaerő piaci helyzet több szempontból is.

Általános ebben a környezetben is a munkaerőhiány. Ne felejtsük el, hogy a flottakezelőkre sok esetben a normál munkaerőn kívül hárul a legtöbb feladat, hiszen ekkor (főképp a juttatási célú járművek esetén) magasabb a használati gyakoriság, nagyobb a működési kockázat is. Közvetített szolgáltatás révén a kapcsolt vállalkozások munkaerőhiánya is hat a tevékenységre. A szervizekben kevés a szakember, nagy a jövedelmezőségi elvárás, így a magasabb bevételt generáló magánvásárlók előnyt élveznek, az ügyfelek azonnali igényeinek a kiszolgálása jelentősen nehezebb. A felsővezetők is látják a munkaerő elvándorlás kockázatát, melynek az egyik legfontosabb mozgatórugója a motiválatlanság. A HR egyik alapkérdése hogyan lehet egy munkavállaló motiváltságát hosszútávon fenntartani? A céges autó a juttatási csomag része. Hogyan tudjuk ezt a juttatási elemet úgy megalkotni, hogy egy céges policynak is megfeleljen, és kellően hosszútávon motivációt jelentsen? Ez a juttatási forma (a bér, cafetéria elemektől eltérően) közvetlen kapcsolatban van a munkavállaló privát szférájával, ily módon a munkavállaló döntési preferenciái áthelyeződhetnek. Természetesen egy ez teljesen más megközelítést kíván mind a felső vezetéstől, a HR-től és a flottavezetőktől is.

Ha Ön sem szeretne lemaradni a flottamenedzsmentet érintő érdekességekről és aktualitásokról, csatlakozzon a XII. Flottamenedzsment Konferencia (2017. szeptember 26.) résztvevői köréhez melynek helyszínét a Dunakanyar leggyönyörűbb történelmi városában a Thermal Hotel Visegrád biztosítja. Királyi találkozó helyett a flottapiac szereplői ülnek össze, hogy a szektort érintő változásokat, fejlesztéseket, új megoldásokat megvitassák. Ugye Ön sem szeretne lemaradni versenytársaitól? A konferencia és a workshop teljes programjáról és a jelentkezés módjáról bővebb információt talál a rendezvény honlapján.