BÁN TEODÓRA: „EURÓPÁBAN EGYEDÜLÁLLÓ A KÍNÁLATUNK”

Három hónap, közel 120 előadás, 100 ezer feletti nézőszám: a Budapesti Nyári Fesztivál idei szezonjának repertoárjában minden eddiginél bőségesebb, színesebb és vonzóbb a kínálat. Bán Teodóra a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ és a Szabad Tér Színház ügyvezetőjeként és művészeti vezetőjeként a minőségi produktumban, a jó üzenetekben látja Budapest kultúrturizmusának páratlan virágzását.

TM Milyen szerepe van a Budapesti Nyári Fesztiválnak abban, hogy idén Budapest kapta a European Best Destination 2019 díjat?

– Nem egy márkának, hanem összességében Budapest vonzerejének köszönhető ez a díj. Az év 365 napján van olyan esemény, amiért érdemes idejönni. A turizmus szakma eddig nem feltétlenül ismerte el Budapest helyét az európai desztinációk között. A jelenlegi kulturális, turisztikai, városfejlesztési stratégia egyértelműen épít arra a tartalomra, az építészeti örökségünk, történelmünk, természeti adottságaink városi hardverére, amelyben nagyon fontos szerepe van az embernek. Egy város fejlődését, perspektíváját meghatározza, hogy mi történik beruházások, tartalomfejlesztés terén, milyen nagy nemzetközi események valósulnak meg. 2017-ben komoly szintet léptünk, amikor a FINA világbajnokságot elhoztuk Magyarországra, és onnantól kezdve mondhatom, hogy jegyezve van Budapest. A European Best Destination díj elhozatalában éppúgy jelentős köze van a Budapesti Nyári Fesztiválnak, mint a Budapest Fesztivál- és Turisztikai Központnak. Húsz kiválasztott város között indultunk a pályázaton, 77 százalékban külföldiek szavaztak Budapestre. A díj annak a kommunikációnak, marketingnek is szól, amit a munkatársaimmal folytatunk. Az eseményturizmus, az attrakciófejlesztés, a kultúránk, a szellemi értékeink megmutatása mellett rendkívül fontos a pozitív üzenetek eljuttatása. A turisztikai szakmának a vendéglátástól a színházakig, a sportrendezvényektől a múzeumokig arra kell törekednie, hogy maximális minőséget biztosítson a szolgáltatásokban.

Bán Teodóra, a Szabad Tér Színház igazgatója, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője

TM Európai fesztiválkontextusban mi a Budapesti Nyári Fesztivál sajátossága, erőssége?

– A Budapesti Nyári Fesztivál a volumenét, az időtartamát és a kínálatát tekintve is kiemelkedik a többi európai fesztivál sorából. A jelentősége nagyon komoly, hiszen egy olyan intervallumot tölt be, amikor a koncerttermek, a színházak zárva vannak. A Margitszigeti Szabadtéri Színpad tipikusan vendégcsalogató helyszín a természeti adottságait, a méreteit, a felújított nézőterét és színpadát tekintve. Elsősorban a külföldi vendégeket fogadjuk itt az operától a táncszínházon át a musicalig terjedő programokkal, amelyek nemzetközi viszonylatban is nagyon jól pozicionálják a várost. A Városmajori Szabadtéri Színpad inkább a hazai vendégek kedvelt úti célja felnőtt és gyerek színházi előadásokkal, koncertekkel. Több mint 120 előadásunk van, ami műfaji különbözőségekben is legalább 60-70-féle előadást jelent. Az előző években már eléggé megalapoztuk a Margitsziget nemzetközi értékű repertoárját, a külföldi művészek nemzetközi vendégérkezéseket hoznak. Az egyébként kiváló magyar énekeseket mindig „megfejeljük” világhírű sztárvendégekkel. Idén többek között Nigel Kennedy, José Cura, Vittorio Grigolo, Marcelo Alvárez, Nicola Benedetti és a San Francisco-i Ifjúsági Zenekar, valamint Christina Pasaroiu lépnek fel. Három nagy hírű társulatot is meghívtunk, a Novoszibirkszi Állami Opera és Balettszínházat, a francia Hervé Koubi Társulatot, valamint a Grúz Nemzeti Balett tánctársulatát.

TM Bizonyára vannak személyes kedvencei az idei nagyágyúk közül. Kiket emelne ki?

– Minden produkció és minden művész a kedvencem. Telt házzal kezdtük meg az idei szezont. Hatalmas sikerrel nyitottuk meg a fesztivál szimfonikus részét, a Margaret Island szimfonikusokkal kiegészült produkciójával, pazar vizuális látvánnyal, vetítésekkel, zseniális fénytechnikával. Pompás kivitelezésben láthatta a közönség a Turandot-ot, a szereposztásból kiemelném Rálik Szilviát és a gyönyörű hangú román szopránt, Christina Pasaroiut, aki elbűvölte a nézőket. Szintén izgalmasnak ígérkezik a Parasztbecsület Marcelo Alvárezzel és Komlósi Ildikóval. Nigel Kennedy fergeteges koncertjén a közönség még tizenegykor is tombolt. A Giselle balett természetesen különösen közel áll a szívemhez, a dramaturgiához tökéletesen illő zöld környezet zseniális látványt kölcsönöz a Novoszibirszki Balett előadásának. Vagy említhetném a kedves, szép, tehetséges Nicola Benedetti hegedűművészt, aki fiatal tehetségekkel foglalkozik, és a Kodály-módszer is érdekli. Az Operettszínház idén debütál a Margitszigeten a Csárdáskirálynővel Vidnyánszky Attila nagy kiállítású produkciójában.

TM Mi a legnagyobb volumenű és a legdrágább produkció?

– Bizonyos művészeknek van kiemelten magas gázsija, mint például Nigel Kennedy vagy Vittorio Grigolo olasz sztártenor. Gazdasági megtérülés tekintetében az előadások nem tartják fenn magukat a jegybevételből, aminek számos oka van. Nem szeretnék például olyan jegyárakat megállapítani, amit a magyar közönség nem tud megfizetni. Nagyon fontos számomra, hogy a hazai közönség is élményekhez jusson. Minden egyes befektetett forintnak, ami felett a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló nonprofit társaságként gazdálkodom, a többszöröse térül meg a város számára presztízsértékben. A fesztiválra érkező vendégek, a külföldi művészsztár, akit jól tartunk, a közönség pedig jól megtapsolja – mind a mi nagyköveteink, erősítik az üzenetünket.

TM Minden megvalósult abból, amit annak idején a Budapesti Nyári Fesztivállal megálmodott?

– Tizenöt évvel ezelőtt nagyon a mínuszból indultunk el, amikor elkezdtük a fesztivált, se pénz, se paripa, se fegyver nem állt rendelkezésre. Az volt a vízióm, a pályázatot is azzal nyertem meg, hogy egy nagy nemzetközi jelentőségű nyári játszóhelyet hozzunk létre, ahová szívesen jönnek a külföldiek is. És ami a kulturális, az eseményturizmus kiemelkedő szolgáltatásává válik. Ennek sok összetevője volt, át kellett építeni a két nyári színházat, raktárat létrehozni, repertoárt összeállítani, saját bemutatókat tartani, alkotói teamet felállítani, gondoskodni az előadások továbbjátszásáról. Szerintem Európában egyedülálló a kínálatunk, és ennek az eredménye a vendégérkezésekben, a vendégéjszakák számában is mérhető.

Szerző: Szentgyörgyi Rita