Újratervezés: Még dögösebb lett a smart

Hamarosan láthatjuk az utakon a megújult smart forfour és a fortwo modelleket. A tervezők nem végeztek félmunkát, nem egyszerű ráncfelvarrás történt, hanem teljes újratervezés. Ami nem változik, az a hosszúság, a fortwo 2,69, a négyszemélyes pedig 3,49 méter. Ha megnövelték volna, akkor az már nem is lenne „igazi” smart érzés. A fokozódó biztonsági elvárásoknak is megfeleltek a mérnökök, olyan technológiák kaptak helyet az autóban, amelyek korábban csak a felsőbb kategóriákban voltak honosak. A kicsi kocsi új arca novembertől látható az európai utakon.

A mai negyvenesek jól ismerik a smart érzést, még azelőttről, hogy a márka ötlete egyáltalán megszületett volna, csak kamaszkorunkban ezt még úgy hívtuk, hogy „öten a kispolszkiban”. Mi tagadás, aztán mindenki felkapta a fejét, amikor megjelent az utakon az első smart, még 1998-ban. Ahogy a paraszt bácsi mondta volt az állatkerti zsiráfra: No, ilyen állat márpedig nincs! Ilyesmit gondoltunk, csak épp úgy, hogy ilyen autó nincsen. Nem is volt korábban. Új kategória teremtődött, aztán a smart polgárjogot nyert, sőt világpolgár lett. Jelenleg a három legnagyobb piaca Németország, Olaszország és Kína, de a világ 46 országában elérhetők ezek a modellek.

smart fortwo, BR C453, 2014

Első alkalommal került a smartba JBL hangrendszer

Két sztereotípiával kevesebb

A smart megjelenése miatt mindjárt le kellett számolnunk két, makacsul berögzült sztereotípiával. Az első, hogy a kis autó=olcsó autó. Az új modellek háromféle motorral készülnek. A közepes, 71 lóerős fortwo ára valamivel 11 ezer euró, vagyis 3,5 millió forint alatt várható, a forfour ugyanezzel a motorral mintegy 600 euróval kerül majd többe. (Lóerő- és nyomatékfüggők megnyugtatására, részletesebben is szólunk majd ezekről az adatokról.) Szóval, ennyi pénzért azért már egy kategóriával – vagy akár kettővel – nagyobb autót is választhatunk. A smart nem elsősorban az ára miatt okos döntés. Modernül szólva mindenképpen mellette szól, hogy „fílinges”, és a városi forgalomban tényleg verhetetlen jellemzőkkel rendelkezik. Melyik másik kocsi tudna egy lábtörlőn parkolni? Vagy megállni keresztben úgy, hogy nem lóg ki a feneke a hosszában álló kocsik sorából? A márka alkotói büszkék is a fordulókör méretére, amely a fortwo esetében, padkák között mérve kicsivel 7 méter alatt van.

A másik sztereotípia, hogy nagy autó, nagy biztonság, kis autó, … hát, izé. Kívülről tényleg úgy tűnik, hogy a sofőr egy óvatlan mozdulattal kirúghatná a bal első fényszórót belülről, de a mérnökök nagyon figyeltek arra, hogy a biztonsági paraméterek is az élvonalban legyenek. Sokat elárul, hogy mintegy négyszer több töréstesztet végeztek, mint amennyit általában elégségesnek tartanak más márkáknál. Lényegesen nagyobb autókkal is ütköztették frontálisan. Miután a smart amúgy Mercedes, épp volt kéznél az új S-osztályból és a C-osztályból néhány feláldozható darab erre a célra. A mérnökök szerint meglehetősen jó eredmények születtek ezeken a törésteszteken, a kicsi javára.

smart_times

A városi forgalomban tényleg verhetetlen a smart.

Még több biztonság

Egyrészt megacélozták az utascella rendszerét az új modell kialakításakor, és ezt szó szerint kell érteni. A tridion biztonsági cella ultramerev, forrón formázott acélokból készül. Továbbfejlesztették az előd megoldásait, a kocsi úgy óvja utasait, mint a dió héja a puha belsejét. A benzintank a gyűrődési zónán kívül helyezkedik el, hogy baj esetén legalább a gyúlékony anyag ne fokozza a veszélyt. A kialakítás mellett a magasabb kategóriákban már bevált asszisztensekkel – nem, nem titkárnőkkel – is találkozhatnak az újdonsült tulajdonosok. Ilyen az alapfelszereltség részét képező oldalszél elleni védelem. Ez mondjuk nagyon ráfér, mert a mérete miatt erősen ki van téve annak, hogy rángassa a fuvallat, ha kibújunk egy kamion takarásából a pusztát átszelő M5-ösön. Opcionálisan rendelhető a sávtartó asszisztens, amely elsősorban hosszabb utakon hasznos, valamint a ráfutás veszélyére figyelmeztető rendszer. Utóbbi lényege, hogy az előttünk haladó autó pozícióját figyeli, ha pedig veszélyesen közelednénk, és nem reagálunk időben, akkor először felvillanó fénnyel, majd – ha ez sem elég – akkor hangjelzéssel is figyelmeztet.

smart_times

Egy liter alatti brummogás

Ígéretünkhöz híven jöjjenek a hajtásláncok, nyomatékok, váltók és ilyesmik. A bevezetéskor két háromhengeres motorral kínálják a modelleket. A szívómotor 999 köbcentiméteres lökettérfogatból állít elő 71 lóerőt. Az erőforrás már 1000/perc fordulattól rendelkezésre álló bőséges nyomatéka városban is különösen dinamikus vezetést tesz lehetővé. A kínálat csúcsát egy 90 lóerős turbómotor jelenti. A 898 köbcentiméteres erőforrás csúcsnyomatéka 135 Nm, amely 2500-as fordulaton jelentkezik. Az automatikus start-stop rendszer korábban szintén csak a nagyobb autókra volt jellemző, most a smartosok is megtapasztalhatják, milyen a lehető leggazdaságosabb üzemanyag-használat. A bevezetés után néhány hónappal elérhetővé válik a kínálatban egy 60 lóerős (45 kW) benzines alapmotor is.

A váltó lehet klasszikus, ötfokozatú kézi tologatós, vagy twinamic duplakuplungos automata. Miután a Smart alapvetően városi jármű, sanszos, hogy utóbbi nagy népszerűségnek örvend majd a vásárlók körében.

Budapestre jönnek a világ smartosai

A smarttimes elnevezésű nemzetközi találkozón minden évben összegyűlnek a márka szerelmesei. Nemrég ért véget az idei dzsembori Portugáliában, ahol 2380 rajongó ünnepelt. Az esemény zárásaként bejelentették, hogy 2015. augusztus 28. és 30. között Budapest lesz a világtalálkozó házigazdája. A jövő évi fesztiválra az ideinél is több, legalább 3000 résztvevőt várnak a szervezők, több mint 30 országból. A tervek szerint az ország legszebb tájait is bejárják majd a résztvevők a fortwo, forfour, roadster és crossblade modellekkel. Igaz a mondás, hogy sok jó ember kis helyen is elfér. Hatványozottan így van ez smart tulajdonosok esetében.  (Regisztráció és bővebb információ a www.smarttimes15.com oldalon.)

Belül is körülvesz az infovilág

Ha már új autóról beszélünk, szinte kötelező megemlíteni, hogy a modern kütyükkel is jól kommunikál.A háromküllős kormánykerék multifunkciós kivitelben is rendelhető, a műszerfal középpontjában elhelyezett rádió, illetve a navigációs rendszer vezérlését is elvégezhetjük róla. A kocsi átfogóan kezeli a jelenleg ismert okostelefon alkalmazásokat, valós idejű navigáció segít a tájékozódásban. A kezelőközpont természetesen érintőképernyős, nehogy kizökkenjünk a mobiltelefon taperolásához szokott gondolkodásmódból. Zeneőrülteknek jó hír, hogy első alkalommal kerül smartba JBL hangrendszer, amely fortwo esetében 240, forfourban pedig 320 wattal feszegeti belülről a karosszériát.

smart fortwo, BR C453, 2014

A tridion biztonsági cella ultramerev, forrón formázott acélokból készül.

A szokásosnál kevesebb karaktert fordítunk most a külsőre, arra úgyis jó szolgálatot tesznek a fotók. Elég annyi, hogy a tervezők szándéka szerint egyszerre kívántak barátságos, egyszersmind öntudatos arcot rajzolni a smartnak. A hűtőrács a méhsejt formáját mintázza, ez a motívum több helyen is megjelenik. A logót is átdolgozták, nagyobb lett, szinte gömb alakú. Mintha csak azt sugározná: „kicsi vagyok, de ne merj kinevetni!” Tény, hogy amit a smart a legfiatalabb európai autómárkaként elért, az nem vicc, hanem nagyon komoly teljesítmény.