Mazda3 Sport és a KODO

Tesztútra vittünk egy Mazda3-at, annak is a Sport G165 Revolution változatát. Mi tagadás, van benne néhány forradalmi újítás, például az i-Stop rendszer, amely leállítja a motort a pirosnál, és újraindítja a vezető első mozdulatára. Szinte minden márka alkalmazza új modelljeinél a start-stop technológiát, azonban a Mazda rendszere gyorsabban reagál, így szinte észre sem venni, hogy a motor nem járt, amikor nem volt rá szükség. Meggyőződtünk arról, hogy a navigáció kiválóan teljesít hegyes, völgyes, erdős szakaszokon is, de a legfontosabb tapasztalás, hogy remek, kézre álló autót vezettünk, amely dinamikus, ugyanakkor a városban nem viselkedik zabolátlan csikóként. Amúgy pedig nagyon szép, de ez csak akkor látszik, ha kiszállunk. Nem akartunk.

Első látásra megállapítható, hogy a Mazda3 nem stílusoskodó, vagy sportoskodó, hanem KODO. Hamarosan kiderül, mit jelent ez, és arra is választ kapunk, mi a Jinba Ittai. Ennyi japán nyelvleckével felvértezve igazán érthetővé válik, miért olyan szeretni való ez az autó. Első pillantásra szembetűnő a forma, amelyre azt mondhatnánk, hogy éles, mint a penge. A széles hűtőmaszkot lágy vonalak határolják, amelyek mégis határozott összképet adnak. Ugyanezek az ívek folytatódnak az autón körbe. Elhiteti velünk, hogy hasítja a levegőt, mint egy szamurájkard. Itt jön a KODO magyarázata, ez ugyanis azt jelenti, hogy „a mozgás lelke”. Ebben a szellemben gyártották az autót, és ugyanezzel a filozófiával készültek a híres kardok.

Mint minden új autóban, a kütyükezelés itt is fontos szempont

Mint minden új autóban, a kütyükezelés itt is fontos szempont

Városban sem rúgkapál a 2 literes motor

Amikor beülünk, meggyőződhetünk arról, hogy valóban hasít. A motor 2 literes, benzines. Komoly teljesítményre képes, ha kieresztjük az országútra, autópályára. Korábban jellemző volt, hogy egy nagyteljesítményű erőforrás fölött ülve kissé kellemetlenül éreztük magunkat a városban, mert mielőtt még rendesen gyorsítanánk, jön egy lámpa, vagy egy kis torlódás. Meglepő módon a Mazda3-as sportoló változata nem érzi magát tehetetlennek a városban sem, köszönhetően a SkyActiv technológiának. Alacsonyabb fordulaton a takarékosság és a kényelem a fő szempont. A hatfokozatú váltó nagyon könnyen csúszik, szinte vezeti a kezünket a fokozatok között. A városi lötyögés hasznos kelléke az i-Stop rendszer, amely alapjáraton inkább úgy dönt, hogy leállítja a motort, azonban rögvest reagál, ha indulni szeretnénk. Gyorsabban kapcsol, mint más márkák hasonló technológiái, szinte meg sem éreztük, hogy leállt. Szintén a takarékosság fokozása az i-ELOOP rendszer célja, amely az energia gyorsabb begyűjtését és tárolását teszi lehetővé. Tudjuk, hogy az autók a motor által előállított energia egy részét az elektromos berendezések (fényszórók, légkondicionáló, hangrendszer stb.) működtetésére használják fel. Az új rendszer segítségével az üzemanyagból származó energia nagyobb arányban fordítható a motor hasznos teljesítményére, így a fogyasztás akár 10 százalékkal is csökken.

Ló és lovas egysége

Akkor, talán haladjunk. Amikor alkalmunk nyílt végre a gázra lépni, megállapítottuk, hogy a futómű feszes, de nem dobálósan kemény, hosszabb utakon is kényelmes. Ilyenkor érezzük igazán a kormány sportosságát, nagyobb sebességnél apró mozdulatokra is reagál, parkoláskor pedig kényelmesen puha. Itt az alkalom, hogy megismerkedjünk a másik japán kifejezéssel, ez pedig a „Jinba Ittai”. Annyit jelent, hogy ló és lovas egysége. Úgy érezzük, mintha nem egy autóban ülnénk, amely elvisz A-ból B pontba, hanem úgy viselkedik, mintha együtt száguldanánk. Mint minden új autóban, a kütyükezelés itt is fontos szempont. A Mazda ebben a modellben – sőt a kategóriában elsőként – alkalmazza az MZD Connect technológiát, amellyel életre kel a multimédia maga. Azonnal csatlakoztathattuk a mobil eszközeinket, egy sor internetes szolgáltatás – facebook, twitter és egyebek – vált elérhetővé. Ha épp hívást kaptunk, akkor lehalkította a rádiót, vagy szüneteltette a lejátszott zenét.

A navigáció szép, részletgazdag képet adott, és megbízhatóan működött, akkor is, amikor például Badacsony útjain kanyarogtunk. Joggal mondhatta volna pedig, hogy „a GPS-jel nem elérhető”, de itt sem hagyott cserben.

Kicsivel több fogyasztást mértünk, mint a gyári érték

A 2000-es motorokat nem azért szeretjük, mert spórolni akarunk az üzemanyaggal, de a Mazda még így sem bizonyult túlságosan falánknak. A saját mérésünk szerint a kombinált átlagfogyasztás 5,8 liter volt 100 kilométeren, de a pillanatnyi érték akkor sem ment 7 liter fölé, ha szigorúbban bántunk a gázpedállal. Az 5,8 azért határozottan több, mint a márka hivatalos oldalán szereplő 4,1 literes érték, de ezzel sem panaszkodhatunk a benzinkútnál. Egy autós újságírónak muszáj felhoznia valami negatívumot, ellenkező esetben úgy éreznék az olvasók, hogy kilóra megvette a véleményét a márkakereskedés. Hát, legyen: A váltónál található középső tartórekesz szép, ám nem alkalmas a telefon és a kocsikulcs tárolására, mert azok mélyen becsúsznak a mélyedésbe és kényelmetlen kivenni őket. Ennyi. Ha valaki nemcsak kipróbálni, de birtokolni is szeretné ezt a modellt, az 6 559 900 Ft-tól teheti