Hogyan éri meg veterán autót vásárolni?

Vagyonokat kereshet alig néhány év alatt, aki kellő körültekintéssel befektetési céllal vásárol magának veterán autót, illetve motorkerékpárt. Az értéket elsősorban a divat, illetve a jármű kora és állapota határozza meg. Természetesen az sem közömbös, hogy annak idején hány darabot gyártottak az adott típusból, és az mennyire számít ma ritkaságnak.

Ha egy átlagos autóhasználónak felteszik a kérdést, hogy használt vagy nullkilométeres autót érdemes inkább vásárolni, alighanem gondolkodás nélkül rávágja: a garancia miatt jobb a vadonatúj jármű, gazdasági szempontból viszont érdemes inkább az autópiacon és az apróhirdetések között körülnézni, ugyanis az autószalonból kitolt autó az első néhány méter megtétele után máris veszít 10 százalékot az értékéből, pár évvel később pedig az újkori árának alig a feléért lehet értékesíteni. Ahogy telnek-múlnak az esztendők, az értékvesztés egyre nagyobb ütemben zajlik, hiszen az alkatrészbeszerzés is mind nehézkesebbé válik, a szervizköltségek pedig növekednek. Ha valakinek van türelme és ideje kivárni, hogy autója veteránná érjen, mégis jól járhat, hiszen akkor megfordulhat a negatív tendencia.

A világ legértékesebb veterán autói a Ferrarik. A 250 GTO-ból 1962–64 között mindössze 39 darab készült. Egy példányáért néhány éve egy dúsgazdag üzletember 52 millió dollárt, azaz mai áron 14 milliárd forintot fizetett ki úgy, hogy közben a szeme sem rebbent. Tette ezt azért (is), mert a szakértők szerint néhány év leforgása alatt a szuperautó ára akár meg is kétszereződhet. Hogy egy magánvásárló a nyilvánosság előtt is vállalja milliárdos költekezését, a legritkább esetben fordul elő. Ezeket a kocsikat nem is annyira közlekedési eszköznek, inkább műtárgynak tekintik.

Ahhoz, hogy valaki jól járjon egy veterán autóval, mindenekelőtt megbízható szakértelemre, de szerencsére is szüksége van, hiszen a divat bármikor változhat, így egy rossz befektetésen bukni is lehet jókorát. Mostanság leginkább a 375-ös illetve a 410-es Ferrarik, illetve a Californiai Spyderek ára emelkedik a leggyorsabban. Ugyancsak kelendők a Porsche 550-es és a Mercedes SL modellek, melyeknek alig másfél évtized alatt csaknem 220 százalékkal nőtt az értékük.

Természetesen nem csak a szuperluxus kategóriában lehet jövedelmező veterán autókba fektetni. Hazánkban is szokás régi autókat bérelni esküvőkre, de a Magyarországon forgató külföldi stábok is igyekeznek lehetőleg helyben beszerezni a kellékeket a különböző korszakokban játszódó filmekhez.

Hogy mi számít muzeális, köznapi nyelven veterán autónak, külön törvény szabályozza. Az irányelv szerint kizárólag azok a gépjárművek kaphatják meg a minősítést öt évre, melyeket legalább 30 éve gyártottak, és nem változtatták meg azok eredeti műszaki jellemzőit. A minden feltételnek megfelelő járművek OT-rendszámot kapnak, aminek köszönhetően a tulajdonosnak kevesebb biztosítást kell fizetnie és a teljesítményadót is elkerüli. További előny, hogy a járműnek a modern környezetvédelmi előírásoknak sem kell megfelelnie. A veterán autókat koruk alapján több kategóriába sorolják. Az 1905 előtt gyártott modellek az antik autók, az 1905–1946 között készültek a klasszikus, az 1946–1971 között összeszereltek pedig a nosztalgia autók.

Bíró Gábor, veteránautó-szakértő a Taxi magazinnak elmondta: az ilyen gépjárműveket csak jellegüknek megfelelően szabad használni.

– Tilos például mezőgazdasági tevékenységre igénybe venni. Ez a visszaélések elkerülése végett fontos – magyarázta a szakértő.

– Európában a veterán autók alkatrészeire egy külön iparág épült. Hollandiában működik egy klub, amely arra szakosodott, hogy régi autókat teljesen szétszerelnek és az alkatrészeket pontosan lemásolják, természetesen a szükséges licencengedélyek birtokában – mondta Bíró.

A régi autók folyamatos karbantartását megoldják tehát, ami nemcsak a tulajdonosoknak okoz gyönyörűséget, ugyanis a veterán kocsik számára rendszeresen szerveznek kiállításokat. Így a rajongók is megcsodálhatják a műremekké előléptetett közlekedési járműveket.