BMW i3: a dodzsemek királya

A villanyautó az dodzsem. Így volt kiírva az egykori Vidámparkban, és szerettem is, szóval nincs ebben a kifejezésben semmi lekicsinylő. Ha valaki 20 éve azt mondta volna, hogy a BMW színre lép egy teljesen elektromos hajtású autóval, akkor hangosan mosolyogtak volna rajta. Kevésbé finoman fogalmazva: kiröhögték. Az i3 láttán nyilván újraértékelünk sok mindent. A villanyos BMW nem nagyon köt kompromisszumot, ami a menetteljesítményt, a vezetési élményt, vagy a biztonságot illeti. Ahogy írják, a holnap autója.

A BMW i3 elektromos motorjának teljesítménye 125 kW/170 LE, maximális forgatónyomatéka pedig 250 Nm. Ebből mindjárt tisztán látszik, hogy nem pont ugyanaz a dodzsem, amelyet a Vidámparkban megszoktunk. Ezt a teljesítményt gyakorlatilag az indulástól élvezhetjük, 7,2 másodperc alatt 100 km/h-ra gyorsul. Városi környezetben érthetőbb, ha azt mondjuk, hogy a 60 km/h sebességet 3,7 másodperc alatt éri el, szóval lámpánál kilőni is ér vele, sőt, a 60 az már traffipaxérett tempó.

A BMW i3 mobiltelefonról is vezérelhető

A BMW i3 mobiltelefonról is vezérelhető

A kocsi tömegelosztása 50-50% az első és a hátsó tengely között. Ilyen csúnya szavakat, mint a tömegelosztás még sosem használtunk korábban, most is csak azért, hogy érzékeltessük, nagyon stabil, pont középen van a súlypontja. Figyelemreméltó az is, hogy feltűnően szűk, mindössze 9,86 méter átmérőjű a fordulóköre. Ez nagyban segíti a városi pilinckázást. Egy dodzsem esetében természetesen fontos tényező, meddig bírja egy feltöltéssel. A hivatalos adatok szerint a mindennapos közlekedés során 130-160 kilométer hatótáv érhető el, de ez fokozható, az ECO PRO illetve az ECO PRO+ üzemmód használatával, ezekkel egyenként mintegy 20-20 százalékkal növelhető a hatótávolság.

Bebújik egy kis benzin

A BMW i3 extraként hatótáv-növelő technikával, azaz Range Extenderrel is felszerelhető, amely menet közben mindvégig állandó szintre emeli a lítiumion-akkumulátor töltöttségi állapotát. Más kérdés, hogy ehhez egy benzinmotor kell, amely 650 köbcentis, 34 LE teljesítményű. Így a hatótávolság a 300 kilométert is elérheti. Elvetemült zöldek az utóbbi bekezdést hagyják is figyelmen kívül. Benzin, pfuj!!! Hogy jön ez egy tiszta villanyautóhoz?

Tegyük hozzá, a „zöldség” azért a gyártás során is fontos: az i3 készítésekor az autók gyártásánál általában szükséges energiamennyiség felét használják csak fel. Vízből a szokásosnál 70 százalékkal fogyasztanak kevesebbet, elsősorban azért, mert az acél és alumíniumelemek hagyományos fényező eljárását megszüntették. A lipcsei gyárban a BMW i modellek gyártásához szükséges összes energiát egy külön erre a célra épített szélerőműből nyerik.

BMW i3

Állítólag a belső a fontos.

Csak okosan

Természetesen az i3 is „okosautó”, tele mindenféle informatikai újítással. Ha például a számítógép úgy értékeli, hogy a kiszámított úti cél nem érhető el a rendelkezésre álló energiával, akkor a rendszer megjeleníti a közelben található nyilvános töltőállomások listáját. Ha a BMW i3 egy töltőponthoz vagy a Wallbox falitöltőhöz csatlakozik, az energiaáramlás az okostelefonról is vezérelhető, akárcsak a klímaberendezés, illetve a nagyfeszültségű akkumulátor fűtése.

Dizájn

Nos, amikor megláttam a BMW i3 fotóit, azt hittem, ez még csak az a fázis, amikor tesztelnek egy új modellt, és mindenféle takarófóliákkal leplezik a kocsit, hogy a domboldalon bujkáló paparazzok elől rejtve maradjanak a fontos részletek. Aztán rá kellett jönnöm, hogy nem, ez már maga a dizájn. Tény, hogy pont annyira újszerű, mint az egész autó, sőt az egész technológia. Felhívja magára a figyelmet, mindennel. Ezzel együtt, biztosan lesznek, akik számára a külcsín is pont annyira vonzó az i3-asban, mint a belső tartalom, és azt mondják: Apuuu! Dobjunk be még egy zsetont!

A BMW i3 a jövő autója

A BMW i3 a jövő autója