Csak szerényen: Az utak királya

Elég annyit mondani, hogy Harley, és mindenki szeme előtt megjelenik egy nagydarab, szakállas, kivarrt fickó, hatalmas vason. A fején rohamsisak, ízlés szerint fekete, vagy ezüstszínben, mert a KRESZ szerint valamiféle bukót viselni kell. A Harley nem egy motormárka, inkább egy életérzés. Igyekszik olyan maradni, amilyen a kezdetekkor volt, amit elvárnak tőle, morcos, hangos, macsós, de azért lépést is tart a technika újdonságaival. A 2014-es Road King Classic az egyik legjobb példa erre. Az utak királya, klasszikusan. A szerénység nem erőssége, de minden másban erőt mutat.

Bölcs barátom mondta egyszer, az autó arra való, hogy eljuss A pontból B pontba. A motor pedig arra, hogy motorozz. Ezt a mély filozófiai alapvetést igyekszem magamévá tenni, ellenkező esetben azon gondolkodnék, mégis, mire jó a Harley? A városban nem tud vele előrébb jutni a tulajdonosa, nem úgy, mint egy enduróval, vagy robogóval. Áll az autósorban, mert ez a vas nem fér el a sávok között. Gyors? Nem. Arra sem jó, hogy Esztergom felé döntögessen vele az ember a szerpentinen. Van az a motoros találkozó Alsóörsön, ott persze lehet mutogatni. De, ez tényleg megéri? Lássuk be, semmire sem megyünk a praktikus megközelítéssel.

Ez a motor kényelmes utazásra való

Ez a motor kényelmes utazásra való

A Harley arra való, hogy utazzunk. Nem gyorsan, inkább komótosan. Nézelődjünk, élvezzük az utat magát. Érezzük az erőt, ami alattunk és bennünk van. Márpedig van. Az emelkedőkön, csomagokkal megpakolva, utassal a hátunk mögött sem kell kompromisszumot kötni. A Road King Classic modellben Twin Cam 103-as blokk dolgozik azért, hogy ne kelljen, és hatsebességes váltó, amellyel minden körülmények között megtalálhatjuk az ideális fokozatot. Ha meg kell állni, abban segít az integrált ABS-rendszer, hiszen még egy Harley-vel is előfordulhat, hogy szükséges fékezni, főleg, ha nem az amerikai 66-os úton járunk, csak a 6-oson Pécs felé.

A motorblokk léghűtéses, 1690 köbcentis, illetve az integrált olajhűtő is beszáll, ha éppen hűteni kell. Ez a motor 86 lóerőt produkál 5000-es fordulatnál, de persze nem kell ám tövig húzni a gázkart, a Harley nem erről szól. Már csak azért sem, mert kissé falánk. Az átlagfogyasztása 5,6 liter 100 kilométeren.  A tank kapacitása 22,7 liter, egyszerű matekozással kiszámítható, hogy ezzel úgy 400 kilométert lehet motorozni egy töltéssel. Az nem kevés, persze, Magyarország határain belül sok mindenre elég, de egy vérbeli motoros nem éri be ennyivel.

A Harley külön kaszt

A Harley külön kaszt

Ez a Harley hosszú távra való. Kényelmes, arra tervezték, hogy beülj a nyeregbe és menj! Tényleg, érezd nyeregben magad! Az ülésmagassága 71,5 centi, vagyis leér a lábad. Biztonságérzetet nyújt. A döntési fok jobbra-balra 32, illetve 32,1 fok. Kanyarodni ér, de különösebben vagánykodni nem szerencsés. A motor súlya ugyanis szárazon, mindenféle üzemanyag, olaj és egyebek nélkül 353 kiló. Feltöltve 371. Lássuk be, nem érdemes felborítani, utána pedig a talpra, vagyis kerékre állításával próbálkozni. Akkor ugyanis kell egy barát, vagy több, aki felállítja. Érdekes módon, mindig akad… A Harley-tulajdonosoknak mindig van barátjuk. Ha bajba jutnak, ha nem. Idegenek is csodálják ezt a járgányt, elismerően nézegetik, vágyóan habzsolják a szemükkel.

Nem is értem, miért nem vesznek ilyet tömegével. Pedig, a hivatalos árlista szerint csupán 19 ezer. Mármint euró. Az napi árfolyamon 5,6 millió forint. Tény, hogy az egyedi fényezésért még egy kicsivel többet kell fizetni, de alig… Jó, van még a regisztrációs adó, áfa és ilyen kellemetlenségek. De, hát, utazunk, nem? Kit érdekel?

Tekintély. Talán, ebben az egy szóban foglalható össze az egész misztérium. A Harley egy kaszt a motorok között. Magasabb osztály. Nem gyors, nem ezzel akar kitűnni. Hangos és erős. Érezd magad megtisztelve, ha egy morcos motoros visszaint az úton!