V, mint veszélyesen vonzó

Alighanem minden autómárka tervezője napokig verejtékezve, rémálmok közepette forgolódna éjszakánként, ha azt mondaná a főnöke: „Tervezz egy nagy, családi csapatszállító járművet, tudod, olyan dobozosat, hosszú legyen, magas, belül tágas. Ja, a szépségről el ne feledkezz!” Korábban ebben a kategóriában valahogy a kül- és belcsín nem volt meghatározó vonás. A Mercedes V-osztály azonban rácáfol a korábbi sztereotípiákra. Kívülről is gyönyörű, belül pedig elegáns luxusautó. Vagy, inkább busz.

A személyautók között már rég lezajlott a francia forradalom, vagyis polgárjogot nyert, hogy a sok jó autó közül azt választják a népek, amelybe külsőre beleszeretnek. Azért francia, mert elsősorban a Peugeot volt az, amely elkezdte formavilágával kápráztatni a vásárlókat. Hamar rájöttek a tradicionális luxusmárkák mérnökei is, hogy nem elég jónak lenni, de annak is kell látszani. A dobozos kategória azonban sokáig ellenállt a modern idők szavának, elég megnézni egy régebbi VW Transportert. Külsőre szinte észrevehetetlen volt a különbség, hogy cementet szállítanak benne, vagy éppen 8 utast. Nem sokkal volt jellegzetesebb a Mercedes Vito sem. Így, némi V, azaz vargabetű után jutunk el az új Mercedes V-osztályhoz. Az a bizonyos tervező, aki álmatlanul, verejtékezve forgolódhatott éjszakánként, úgy ébredt, hogy igen! Ez az. Végre itt egy igazán szép, elegáns, minden finomsággal felszerelt autó.

Bár lenne nagyobb családom…

Bár lenne nagyobb családom…

V, mint vadító szemek

Végre ebben a kategóriában is felfedezték, hogy a szemek, azaz a fényszórók mennyire meghatározóak az összkép szempontjából. A húzott vonalak nem elsősorban a kínai piacra kacsintgatás jelképei, de jól jelzik, hogy még egy ilyen nagy doboz külseje is elegáns, izgalmas lehet általuk. A LED-es fényszórók karakteres hatást adnak, akárcsak a hűtőrács, a két krómcsík. Láthatóan nem szégyellik, hogy ez egy Mercedes, sőt, akkora emblémát nyomtak az orrára, hogy kilométerekről látszik a visszapillantó tükörben. A nyájas vevő öt sima, és hét metálfényezés közül választhat. A másik, ami azonnal feltűnik, a felni. Különösen a nagy könnyűfém kerekek kölcsönöznek egyéni megjelenést és hangsúlyozzák a kocsi sportos karakterét. A legkisebb 16 colos, de 19-es is választható. Utóbbi talán jobban illik a mérethez, ez persze puszta szubjektivitás.

Kellemes lehet a bőrbevonatú műszerfal felső része a díszítővarrással, amely az avantgarde belső design-csomagban rendelhető

Kellemes lehet a bőrbevonatú műszerfal felső része a díszítővarrással, amely az avantgarde belső design-csomagban rendelhető

V, mint válogatott anyagok

A nappabőr multifunkciós kormány krómbetéttel, és a szintén nappabőr váltókar igényes megjelenést ad. Állítólag tapintásra is kellemes, de ez egyelőre csak a sajtóanyagból derül ki. Az a minimum, hogy egy ilyen cikk után a márkaképviselet meghívjon, hogy érintsem meg. Hasonlóképpen kellemes lehet a bőrbevonatú műszerfal felső része a díszítővarrással, amely az Avantgarde Belső Design-csomagban rendelhető. Arra is figyeltek, hogy lámpaoltás után is megmaradjon a finomság. Megvilágított Mercedes-Benz felirat a küszöbökön, és hangulatvilágítás gondoskodik arról, hogy ne csak érezhető, látható is maradjon az elegancia. Ahhoz képest, hogy ez nem kifejezetten sportkocsi, gumibütykökkel ellátott, szálcsiszolt nemesacél sportpedálokat is kérhet a tulajdonos, talán azzal a felkiáltással: Macsó voltam, most nagycsaládos, de nem vesztettem semmit.

A V osztály a nagy családosok álma

A V osztály a nagy családosok álma

V, mint vezetés

Gyönyörködés mellett, előtt, után azért ejtsünk szót arról, hogy a Mercedes V tulajdonképpen közlekedési eszköz. Három erős dízelmotorral kínálják a V-t, a kisebbik is 100 lóerős, amely 13,8 másodperc alatt gyorsítja 100 km/h-ra az autót. Sajnos, ez a gyári adatok szerint sehogy sem megy 183 km/h fölé, de hát az vesse rá az első követ, aki eltalálná ilyen sebességnél. A V250 BlueTec már 140 ló erejével bír, és ha nem vigyázunk, átlépi a 200-as tempót, egész pontosan 206-ig bírja. Ezek a számok persze nem arra valók, hogy összehasonlítgassuk a személyautók adataival, hiszen „buszról” beszélünk. Amúgy sem száguldozásra tervezték, ott ül bent az egész család, sőt a szomszédok is, ha teljesen ki akarják használni. A sebességváltó lehet hatfokozatú kézi, vagy hétfokozatú automata.

Érdemes még szólni az intelligens kézifékről. Ez már rég nem az a hosszú bot, amely a sofőr jobbján, kartámaszként szolgált egykoron. Gomb a műszerfalon. Ha álló helyzetben kihúzzák az indítókulcsot, akkor a rögzítőfék automatikusan aktiválódik, indításkor pedig kiold, amint a vezető becsatolja a biztonsági övet és a gázpedálra lép.

Itt is megemlíthetjük a Mercedes úgynevezett Intelligent Drive rendszereit, amelyek arra szolgálnak, hogy a V ne legyen veszélyes. Segítenek automatikusan tartani a követési távolságot, lefékeznek, ha szükséges, és figyelmeztethetnek a ráfutásos balesetek kockázatára, vagy a holttérben található gépkocsikra.

A Mercedes V talán csak egy csoportnak okoz csalódást, az agglegényeknek. Nekik semmi szükségük arra, hogy családi buszt vegyenek. Ha a Mercedes V-t látják az utakon, megkérdezik maguktól: hol rontottam el?