A fehér ötven árnyalata

Benes Anita, szerénysége ellenére, tökéletesen tisztában van szakmai tudásával és kollekcióin átható egyéniségével; nem véletlen, hogy neve mára összeforrt a hazai menyasszonyi ruha fogalmával. A Daalarna márka tulajdonosa beavatta lapunkat a fehér matéria és a nőiesség kapcsolatának titokzatos világába.

Melyek a legtrendibb esküvői szabásvonalak?

Akár a hétköznapi divatban, itt is a kaotikusság a jellemző. A minimál stílustól kezdve, a hercegnői pompán át a 20-as évek Nagy Gatsby korszakáig bármi működhet. Kevesen tudják, de a fehér esküvői ruha csupán 1840 óta dívik, mikor Viktória királynő férjhez ment Albert herceghez. Előtte mindenki a legszebb ruháját öltötte magára.

Milyen tényezők határozzák meg egy szezon slágerdarabjait?

A filmek. A mozi óriási hatással van az esküvő trendekre. Emlékszem, a ’90-es években jött divatba az elöl rövid, hátul hosszú fazon, amikor Stephanie Seymour az oltár elé vonult a Guns N’ Roses November Rain című klipjében. Aztán jött a Twilight-őrület, a csipkék és a romantikus matériák, Katalin hercegnő esküvőjével pedig elkezdődött a hosszú ujjú ruha reneszánsza.

Egy korábbi interjúban elmondtad, hogy egy alkalmi ruha éppúgy üzenet a világnak, mint egy hétköznapi viselet. Ezek szerint a ruha teszi az embert?

Igen. Bármekkora közhely is, számít, mit viselünk, hiszen először ennek alapján ítélnek meg az emberek. Nyilván fontosabb a személyiségünk, de sokszor azt nincs idő megismerni.

Mitől lesz egyedi egy Benes Anita menyasszonyi ruha?

Hiába van a fehérnek is ötven árnyalata, egy esküvői ruha alapvető jellemzői nagyon kötöttek: világosnak, elegánsnak és nőies vonalúnak kell lennie. A magas minőségű alapanyagok mellett egy sajátos arányrendszer jellemzi a kollekcióimat. Él bennem egy kialakult kép a tökéletes női testről, és erre szabom a ruháim. Jöhet akármilyen divathullám, az aktuális trend sosem uralkodhat a klasszikus forma felett.

Az aktuális trend sosem uralkodhat a klasszikus forma felett.

Ám az átlagos nő nem éppen tökéletes alkatú…

Persze, nem mindenki modell alkat, de az arányrendszerem akkor is érvényesül. Fontos, hogy a menyasszony jól érezze magát a ruhában és már rutinból tudom, milyen trükköket kell alkalmaznom, hogy csinosabbá tegyem.

A 19. századi Párizs és a gyöngyök inspirálták legutóbbi kollekciódat. Mindig a nőiesség és a kifinomult elegancia jellemezte a ruháid?

Évekig a 19. század férfiviselete érdekelt: a katonai egyenruhák, a dandy korszak, és az uniszex ruhák ihlették a szabásvonalaimat, de beleuntam. Megváltoztam én is és a körülöttem lévő világ is. Anya lettem, és azóta kizárólag a nőies vonalakban gondolkodom, mert a nőiességnek annyiféle változata van, hogy máig nem tudok betelni vele.

A mai hölgyek vajon tisztában vannak nőiességük „változataival”?

Manapság nagyon nehéz egy nőnek megtalálnia a saját világát és egyéniségét. Annyi szerepet akarnak rájuk erőltetni: legyen okos, szép, visszafogott, kihívó. Ezeket azonban váltogatni is kell, mert nem lehet a munkahelyen és a baráti társaságban ugyanazt a nőt megjeleníteni. Annyiféle körülmény van a különböző életszakaszaikban, hogy mindenki folyamatosan változik.

Szinte szakemberként beszélsz a női nemről…

Minden menyasszony egy újabb kihívás, olyan nők, akik életüknek azonos fázisában vannak, de teljesen más világból jönnek, eltérő elképzelésekkel. Ez teszi izgalmassá a munkám.

Legutóbb nude színű és virágos mintájú menyasszonyi ruhát vittél a kifutóra. Azt hogyan fogadta közönség?

Hatalmas dolognak tartom, hogy tizenhárom éve, pici cégként működünk a magyar piacon, mégis megtehetem, hogy olyat tervezzek, ami az átlagostól eltér. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy bár még nemzetközileg sem nagyon mutattak be ilyen merész darabokat, a magyar közönségnek tetszett az újdonság.

Akárcsak a londoniaknak…

Valóban. Februárban négyszáz ember volt kíváncsi a ruháimra, amit hatalmas sikerként éltem meg. Először két éve, New Yorkban mutattam be a kollekciómat egy kiállításon, és azóta folyamatosan rendezünk bemutatókat Amerika-szerte. Sőt, Hongkongból és Sydneyből is érkezett már megrendelés. Sokat kell még tapasztalnom és tanulnom, de remélem, ez a fejlődés a jövőben tovább folytatódik.