Zöld öntudat: leteszteltük a Seat Ibiza 1.0 TGI-t
Ennek a technológiának további előnyei is vannak a károsanyag-kibocsátás mérséklése mellett. Ilyenek az alacsonyabb üzemeltetési költségek, vagy éppen az, hogy a hétköznapokban nem kell a hatótávolság miatt aggodalmaskodni.
Legalábbis így hangzik a Seat ígérete a TGI motorerejére nézve. A letesztelt Ibizában ebből a típusú motorból a legkisebb dolgozik. Két hétig vezettük az 1 literes, háromhengeres motorral és 90 lóerővel ellátott autót a hétköznapokban. Összességében jól is teljesített, de akadtak apróbb gondok.
Kilométerenként az Ibiza kevesebb Co2-t bocsát ki, mint a hasonló adottságú dízel- vagy benzinmotorokkal ellátott autók. Ez a CNG (Compressed Natural Gas) magas energiatartalmának is köszönhető. 1,16 Euróért a földgáz kilója meglehetősen jutányos áron elérhető, az autó leírása szerint 100 kilométerre 3,3 kiló elegendő is belőle.
A gyakorlatban azonban némi vidéki út, autópálya-használat és városi forgalom eredménye 4,8 kiló fogyasztás. Így 100 kilométeren körülbelül 5 Eurót költünk, tehát ugyanannyit, mint ha egy 4 literes fogyasztású dízelmotorral haladnánk. CNG-töltőállomásokat ráadásul jó ideig keresgélhet az ember, noha a hosszú hatótávolság csökkenti a problémát. Hivatalosan 13,8 kilót bír el a földgáztankunk, a valóságban 14,4 kiló fért el benne, amivel körülbelül 320 kilométert tudunk megtenni.
Az elsőkerék-meghajtású Ibiza több, mint 4 méter hosszúságú és elegendő helyet biztosít a csomagjainknak, amiből a földgáz-tank körülbelül 93 litert vesz igénybe. 262 liter fér el a csomagtartóban. Ha a hátsó üléseket előre döntjük, 1072 liter lesz belőle. A Seat sok műanyagot használ, de ízléssel teszi: a belső tér tetszetős és szépen kidolgozott. A komfortos Xcellence, számos asszisztenciával ellátva már 7 millió forinttól elérhető - de az általunk tesztelt, sportos kiadású TGI is épp ennyibe kerül.
Értékelés
Vezetési élmény 2/4
Feszes és sportos, de a zöldebb, takarékos gondolkodáshoz nem igazán passzol.
Teljesítmény 2/4
1 literes, háromhengeres benzinmotor
90 lóerő (66 kW)
Max sebesség 180 km/óra
0-100 km/h: 12,1 s
Fogyasztás 3/4
3,3 kg (normál), 4,8 kg (a teszt során)